YouTube SEO: Ako dostať vaše video na prvé priečky v YouTube vyhľadávaní

Prvá možnosť je pridať video, čakať a dúfať.

Ale už ste si asi zvykli, že takto to v biznise nefunguje. Že najlepšie výsledky dosahujú tí, čo tvrdo makajú.

Preto vám teraz ukážem druhú, trochu zložitejšiu (a omnoho účinnejšiu) možnosť.

Pozrieme sa spolu na to:

  • podľa čoho YouTube vyberá, ktoré videá posunie vo vyľadávaní vyššie
  • ako zistíte, či o vaše video budú mať ľudia záujem (ešte skôr, ako ho natočíte)
  • ako „nalákať“ ľudí, aby medzi výsledkami vyhľadávania klikli práve na to vaše video
  • ako vďaka optimalizácií videa získate ešte viac zhliadnutí, komentárov a zdieľaní a neminiete pri tom ani cent

Ak všetky tieto rady aj použijete, môžete vystreliť vaše video vo vyhľadávaní na vyššie miesta a získať stovky či tisíce divákov mesačne. Len tak, zadarmo. 

No a kto by to nechcel?

Poďme teda na to:

(Inak, ak si stále nie ste istí, či je YouTube pre vás to pravé, prečítajte si môj článok o 5 dôvodoch, prečo potrebujete vlastný YouTube kanál).

Recept na najlepšie miesta vo vyhľadávaní

Predstavte si, že máte zlú náladu a chcete si ju trochu zlepšiť.

A tak idete na YouTube, aby ste si pozreli vtipné videá s mačkami. (Pretože nič tak nelepší náladu, ako video mačky, ktorá si zasekla hlavu v krabici od cereálií a nevie ju odtiaľ dostať.)

Dáte hľadať napríklad výraz „vtipné video mačky“.

Podľa čoho si myslíte, že YouTube vybral videá, ktoré vám ukáže? Ktoré ukáže ako prvé, druhé, tretie…?

Asi najskôr vám napadne, že podľa názvu. A je to pravda.

Ale čo ak niekto urobí video s názvom Vtipné videá s mačkami, ale nebude vtipné? A už vôbec nie s mačkami?

Preto sa YouTube pozerá aj na to, či sa video páči ostatným. To vie ľahko zistiť podľa toho, ako dlho video pozerali, či ho komentovali, zdieľali alebo sa prihlásili na odber…

Dáva to zmysel? (Budem predpokladať, že ste odpovedali áno.)

Takže pri vyhľadávaní zohrávajú najväčšiu úlohu 2 faktory: relevancia a kvalita. 

Ak je vaše video relevantné (týka sa danej témy) a kvalitné (ľuďom sa páči), máte vyhraté.

Ale ako to docieliť?

Rozmeňme si tieto pojmy na drobné a pozrime sa, od čoho závisia:

Relevancia

  • kľúčové slová v názve videa
  • kľúčové slová v popise videa
  • kľúčové slová medzi značkami

Kvalita

  • počet zhliadnutí
  • počet kliknutí na video vo vyhľadávaní (CTR)
  • čas, ktorý ľudia strávili pozeraním videa
  • počet komentárov, „páči sa mi to“, zdieľaní

Poďme si spolu pekne poporadí pozrieť, ako môžete podľa týchto kritérií svoje video optimalizovať aj vy:

Ako nájsť tie správne (kľúčové) slová

Ak chcete byť na YouTube (alebo kdekoľvek inde) úspešný, musíte ľuďom dať to, čo hľadajú. Môžete natočiť fakt skvelé video, ale ak táto téma nikoho nezaujíma, nikto si ho nepozrie a vaša práca bola zbytočná.

Preto bude našou prvou úlohou zistiť, čo vlastne ľudí zaujíma a čo ich trápi. 

A aj keď to znie zložito, je to celkom jednoduché. Šikovní programátori totiž tú najťažšiu prácu spravili za nás, a preto na internete nájdete množstvo nástrojov, ktoré vám pomôžu.

1.Čo ľudia najčastejšie vyhľadávajú?

Odpoveď na túto otázku nám odhalí, čo ľudí najviac zaujíma.

Preto je fajn, ak si to zistíte ešte skôr, než vôbec video natočíte. Budete si tak istí, že naň potom bude čakať hladný dav divákov.

Ďalšou výhodou je, že nájdete presné výrazy, ktoré ľudia pri vyhľadávaní používajú. Voláme ich „kľúčové slová“ a neskôr ich použijeme pre optimalizáciu videí, aby ich vaša cieľová skupina našla omnoho ľahšie.

Skvelým nástrojom na získanie týchto populárnych výrazov je Plánovač kľúčových slov, ktorý je zadarmo v Google Adwords. Stačí zadať tému vášho videa a plánovač vám vypľuje súvisiace frázy, ktoré ľudia najčastejšie vyhľadávajú.

Ak napríklad predávate kozmetiku a urobili ste video o tom, ako sa starať o pleť s akné, môžete zadať výraz “ ako akné“:

Získali ste tak zoznam užitočných kľúčových slov, ktoré použijete v ďalších krokoch.

Možno vás trochu sklamalo, že o váš pôvodný názov „ako sa starať o pleť s akné“ veľký záujem nie je. Ale to vôbec nevadí, veď nie je nič jednoduchšie ako ho zmeniť na omnoho populárnejší: „ako sa zbaviť akné„.

2. Aké kľúčové slová používa vaša konkurencia?

Ak je úspešná, tak vaša konkurencia asi vie, čo robí (a robí to dobre).

A ak má videá vo vyhľadávaní vysoko, asi (okrem iného) používa dobré kľúčová slová.

Tie sa pri každom videu ukrývajú medzi značkami (anglicky tags). Tá zlá správa je, že ich na YouTube nie je vidno, pretože sú skryté. Zase nám však pomôžu užitočné nástroje na internete, vďaka ktorým môžeme úplne legálne špehovať konkurenciu.

Takže, najskôr zadajte do vyhľadávania vašu tému a vyberte si niektoré z prvých videí.

V našom prípade teda dáme hľadať „ako sa zbaviť akné“:

Potom skopírujeme URL adresu zvoleného videa, vložíme ho na webovú stránku Extract the tags from a Youtube Video a tá nám vypľuje celý zoznam značiek, ktoré sa pri videu nachádzajú:

Teraz presne viete, ktoré kľúčové slová dostali toto video medzi prvé vo vyhľadávaní. A nikto sa nedozvie, keď ich zopár nenápadne okopírujete…

Čo so všetkými tými kľúčovými slovami?

Všetka tá námaha nebola zbytočná. Teraz je načase zoznam starostlivo zozbieraných fráz použiť.

Nadpis

Málo čo má taký pozitívny účinok na vaše YouTube SEO ako dobrý nadpis. Je to tá prvá vec, ktorá YouTube prezradí, o čom vaše video je.

Umiestnite do nadpisu to najsilnejšie kľúčové slovo. Pomôže vám dostať sa vo vyhľadávaní vyššie, ak niekto dá hľadať tento výraz. (Samozrejme, nadpis musí zodpovedať obsahu videa. Inak si narobíte viac škody ako úžitku).

Ale nielen to. Pútavý nadpis zvýši aj CTR (počet kliknutí na video vo vyhľadávaní). To zase dá YouTube signál, že o vaše video je záujem a tým pádom asi bude aj kvalitné.

Ako na to:

  • Dajte si pozor, aby váš nadpis nemal viac ako 60 znakov, inak sa vo výsledkoch neukáže celý.
  • Snažte sa, aby bol pútavý a povedal ľuďom, čo vlastne z videa budú mať, keď si ho pozrú.

Popis

Podobne ako nadpis funguje aj popis videa. YouTube si z neho vie prečítať, o čom vaše video asi bude. Preto ho používajte múdro, opíšte v ňom svoje video a nezabudnite ani na kľúčové slová.

Ako na to:

  • Použite kľúčové slovo v prvých 15 slovách, aby sa zobrazilo medzi výsledkami vyhľadávania zvýraznené.
  • Píšte popisy, ktoré budú mať aspoň 200 slov.
  • Na koniec vložte odkazy na vašu webovú stránku, sociálne siete, vaše ďalšie videá…

Značky

Značky sa pri videu ľuďom neukážu, takže niekto by si mohol myslieť, že sú zbytočné.

Ale nie je to tak. Zase sa totiž snažíte komunikovať s YouTube algoritmom.

Tie správne kľúčové slová medzi značkami vás vedia posunúť vo vyhľadávaní vyššie. Okrem toho však slúžia aj na niečo iné. Youtube na základe nich vyberá podobné videá, ktoré potom ukazuje divákom v pravom stĺpci ako odporúčané.

Práve preto je dobré niektoré značky okopírovať aj od konkurenčných videí. YouTube usúdi, že sú podobné a vaše video ponúkne divákom ako ďalšie.

Ako na to:

  • Pri vkladaní značiek sa neobmedzujte. Mali by ste ich použiť minimálne 10.
  • Nikdy nepoužívajte kľúčové slová, ktoré nesúvisia s videom, YouTube by vás za to mohol potrestať.

Toto je úplný základ, ako jednoducho optimalizovať vaše YouTube videá pomocou kľúčových slov. Nezaberie vám to veľa času, ale určite vám to pomôže, aby vaše video objavilo úplne zadarmo viac ľudí. Ak sa chcete naučiť viac praktických trikov, ako sa zviditeľniť pomocou YouTube, príďte sa pozrieť na seminár YouTube od základov (budeme v Bratislave aj v Košiciach!).

Ukážte YouTube algoritmu, že vaše video sa ľuďom páči

S kľúčovými slovami to je ľahké. Skopírujete ich a vložíte všade, kam treba.

Ale ak chcete skutočne predbehnúť všetky ostatné videá, musíte ukázať, že to vaše stojí za to. Že má veľa zhliadnutí, kliknutí, komentárov, že pri ňom ľudia trávia veľa času a jednoducho ho milujú.

To už pár kliknutiami myšou nespravíte.

Existuje ale niekoľko trikov, ktoré by vám mohli pomôcť.

Miniatúra videa

Čím viac atraktívny a pútavý obrázok použijete, tým lepšie.

Veľa ľudí si totiž video vyberá práve podľa tohto obrázka. Ak ich zaujme, tak na video kliknú a vy dostanete od YouTube algoritmu malé plus. 

Po nahratí videa na YouTube si môžete miniatúru vybrať z niekoľkých záberov z videa. To vám však neodporúčam. Omnoho lepšie pre vaše video je vytvoriť špeciálnu miniatúru videa. (Ak si všimnete, všetky veľké a úspešné YouTube kanály to tak robia.)

Ak chcete použiť vlastnú miniatúru, potrebujete svoj účet overiť na tomto odkaze.

Pútavé video

Ako dlho ľudia pozerali vaše video je ďalší veľmi dôležitý údaj pre YouTube. Nikto by predsa nepozeral video, ktoré sa mu nepáči, nie?

Preto by ste mali snažiť udržať si divákov pri svojom videu tak dlho, ako sa dá. Takže nemôže byť nudné a zdĺhavé, ale zas ani príliš krátke. Povedzte divákom tie správne informácie v správnom čase, aby boli stále zvedaví, čo bude nasledovať.

Nezabudnite zdieľať (a komentovať a odoberať)

Ľudia nezdieľajú nudné a zlé videá. Preto keď YouTube vidí, že niekto zdieľal vaše video na sociálnych sieťach, hneď si povie: „Wow, to musí byť vážne super video! Posuniem ho vo vyhľadávaní vyššie!

A podobný efekt majú aj komentáre a noví odberatelia vašich videí.

Nezabudnite preto video zdieľať vy sami a tiež vyzvať svojich divákov, aby ho komentovali, zdieľali a prihlásili sa na odber.

Bez kvalitného videa vysoko nezájdete

Všetky tieto drobné „vylepšenia“ dokážu vaše video vystreliť vo vyhľadávaní o niečo vyššie. YouTube algoritmus sa však tak ľahko oklamať nedá.

Základom vždy zostáva kvalitné a užitočné video, ktoré má pre divákov hodnotu.

Preto sme sa s kamarátom Františkom Kozáčkom z Video Academy pre vás rozhodli pripraviť seminár YouTube od základov, kde sa naučíte využiť silu tejto sociálnej siete pre svoje podnikanie. Dozviete sa, ako zvýšiť sledovanosť videí, ako si vytvoriť vlastnú YouTube stratégiu, ako vďaka nej zarábať viac… a ešte veľa iného.

 

P.P.S.: Pomohol vám článok? Dozvedeli ste sa niečo nové? Čo sa vám najviac páčilo? Dajte mi vedieť v komentároch, som naozaj zvedavý!

Zdieľať na FacebookuZdieľať na FacebookuZdieľať na LinkedIn

 

NAJDÔLEŽITEJŠIE NOVINKY PRIAMO NA VÁŠ E-MAIL

 

-

Vaše osobné údaje (e-mail) budeme (Naruby s.r.o.) spracovávať za účelom zasielania newsletterov so zaujímavým obsahom z oblasti online marketingu v súlade s platnou legislatívou a zásadami ochrany osobných údajov. Svoj súhlas so zasielaním a spracovaním osobných údajov môžete kedykoľvek odvolať prostredníctvom odhlasovacieho odkazu v každej kampani.