Ako organizovať súťaže na Facebooku, aby dodržiavali pravidlá Facebooku aj slovenskej legislatívy)

Súťaže organizované na Facebooku sú skvelým spôsobom na získanie nových fanúšikov, šírenie povedomia o vašej značke a podporu predaja vašich produktov alebo služieb.

Avšak, väčšina organizovaných súťaží je v rozpore s pravidlami tejto sociálnej siete či s právnymi predpismi platnými na území Slovenskej republiky.

Pritom môže byť vytvorenie „legálnej“ súťaže naozaj jednoduché. Stačí, aby ste poznali všetky potrebné pravidlá a riadili sa nimi.

Prečítajte si tento článok a zistite, ako organizovať súťaže na Facebooku tak, aby ste sa vyhli akýmkoľvek problémom zo strany tejto sociálnej siete či štátu.

Oficiálne pravidlá Facebooku

Pravidlá organizovania súťaží sú súčasťou kompletných pravidiel stránok na Facebooku, kde sa nachádzajú v časti III. – E (Promotions).

Podstatné informácie skúsim zhrnúť a vysvetliť nižšie.

Čo musíte pri súťaži uviesť?

Pri každej súťaži na Facebooku musíte zverejniť:

  • oficiálne pravidlá súťaže,
  • podmienky účasti v súťaží (vek, bydlisko atď.),
  • vyhlásenie, že Facebook nemá s vašou súťažou nič spoločné, neorganizuje ju a ani ju nijako nepropaguje či nesponzoruje,
  • vyhlásenie, že Facebook nemá voči účastníkom v súťaži žiadne záväzky,
  • vyhlásenie o ochrane osobných údajov.

Nesmierne dôležité sú práve oficiálne pravidlá súťaže, ktoré musia byť ľahko prístupné buď na Facebook stránke, alebo webstránke organizátora súťaže. Tomu, čo by tieto pravidlá mali obsahovať, sa ešte budem venovať neskôr.

Najčastejším problémom však väčšinou býva to, čo môžete a nemôžete od účastníkov v súťaži žiadať. Práve túto časť pravidiel stránky veľmi často porušujú.

Čo nemôžete od účastníkov žiadať?

Aby bola vaša súťaž v súlade s pravidlami Facebooku, nemôžete účasť v súťaži podmieňovať ani jedným z týchto krokov:

  • zdieľanie príspevku na osobnom profile – na osobnej časovej osi (zdieľanie na iných FB stránkach je povolené),
  • zdieľanie príspevku na časovej osi priateľov,
  • označenie seba či priateľov v príspevku alebo fotografii.

Zdieľanie a označovanie teda nemôže byť nijako použité. Ak ste teda doteraz vaše súťaže podmieňovali napríklad zdieľaním, bolo to v rozpore s týmito pravidlami.

Čo môžete od účastníkov žiadať?

Aj pri pravidlách Facebooku viac-menej platí, že čo nie je zakázané, je vlastne povolené. Všetky interakcie, s výnimkou zdieľania a označovania, ktoré som uviedol vyššie, sú povolené.

Žiadať môžete napríklad o:

  • „lajkovanie“ príspevku (v prípade špecifického typu súťaží aj „lajkovanie“ príspevkov alebo fotiek, o ktorých sa v súťaži hlasuje),
  • pridanie komentáru k príspevku,
  • zaslanie súkromnej správy na vašu firemnú stránku,
  • pridanie príspevku na vašu stránku.

Kto môže súťaž organizovať?

Súťaž môžete organizovať na akejkoľvek stránke na Facebooku, prípadne v rámci aplikácií na Facebooku. Dôležité je najmä to, že súťaže nemôžu byť organizované na osobných profiloch na tejto sociálnej sieti.

Ako vyhlásiť a kontaktovať výhercu?

Pri vyhlasovaní výhercu vašej FB súťaže máte hneď niekoľko možností. Môžete napríklad:

  • uverejniť meno výhercu v novom príspevku na vašej stránke,
  • uverejniť meno výhercu v komentároch k súťažnému príspevku,
  • uverejniť meno výhercu na vašej webovej stránke,
  • kontaktovať výhercu prostredníctvom e-mailovej správy (pokiaľ tento kontaktný údaj máte).

Možnosti sú viaceré, no určite uveďte to, akým spôsobom bude výherca kontaktovaný, priamo v oficiálnych pravidlách vašej súťaže, aby ste predišli akýmkoľvek komplikáciám.

Čo na Facebook súťaže hovorí slovenská legislatíva?

Pri organizovaní súťaží na Facebooku nemôžete myslieť iba na pravidlá tejto sociálnej siete, ale aj na slovenskú, respektíve európsku, legislatívu.

Vaše povinnosti v súlade s platnou legislatívou sa týkajú hlavne dvoch oblastí:

  • spracovanie osobných údajov,
  • zverejnenie štatútu súťaže.

Spracovanie osobných údajov

Pri organizovaní súťaže na Facebooku pracujete s osobnými údajmi ľudí, ktorí sa do vašej súťaže zapojili alebo zapoja. Preto musíte mať registráciu na Úrade pre ochranu osobných údajov (ÚOOÚ).

Na ÚOOÚ by ste mali zaregistrovať váš informačný systém spotrebiteľskej súťaže (IS súťaže). Registrácia je bezplatná a je ju možné vykonať prostredníctvom online formulára.

Zverejnenie štatútu (pravidiel) súťaže

Podobne ako pravidlá samotného Facebooku, vám aj slovenská legislatíva prikazuje uverejniť pravidlá, respektíve štatút, vašej súťaže. Pravidlá súťaže by mali byť čo najdetailnejšie a mali by obsahovať tieto informácie:

  • identifikácia organizátora súťaže,
  • doba trvania súťaže,
  • ceny v súťaži (čo môžu účastníci súťaže vyhrať a akú to má hodnotu)
  • kto sa do súťaže zapojiť môže a kto nie (prípadné obmedzenia veku, bydliska, vzťahu s organizátorom súťaže atď.),
  • podmienky zapojenia do súťaže (čo musia ľudia urobiť, aby mohli vyhrať),
  • ako a kedy bude výherca určený a ako bude jeho výhra oznámená,
  • ako bude výhra odovzdaná výhercovi,
  • podmienky získania výhry a kedy výherca stráca na ňu nárok,
  • pravidlá pre zrušenie súťaže či zmenu jej pravidiel,
  • informácie o ochrane osobných údajov,
  • vyhlásenie, že Facebook s vašou súťažou nemá nič spoločné a nemá voči jej účastníkom žiadne záväzky.

Detailné pravidlá vám pomôžu vyhnúť sa akýmkoľvek konfliktom. Všetko budete mať pokryté, vďaka čomu vás nebudú môcť nespokojní účastníci súťaže (alebo ktokoľvek iný) nijakým spôsobom právne napadnúť či obviniť za neférový prístup.

Čo vám hrozí, keď pravidlá porušíte?

Keďže by ste pri FB súťažiach mali dodržiavať pravidlá Facebooku aj slovenskú legislatívu, teoreticky vám hrozia kroky hneď z dvoch strán:

  • Facebook vám v prípade porušenia pravidiel môže buď odstrániť súťažný príspevok, ktorý tieto pravidlá porušuje, alebo dokonca úplne zrušiť vašu firemnú stránku. A prísť o fanúšikov, ktorých ste dlhé roky získavali, môže byť naozaj veľmi nepríjemné.
  • Dodržiavanie slovenskej legislatívy kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá dokonca už kvôli porušeniu zákonov (napríklad chýbajúci štatút súťaže) udelila pokuty vo výške niekoľkých stoviek eur.

Je pravda, že na Facebooku každý deň prebieha naozaj veľké množstvo súťaží, z ktorých mnohé aj napriek porušovaniu pravidiel či zákonov ostávajú nepotrestané, no určite je lepšie riadiť sa pravidlami a zaručene sa tak vyhnúť možným problémom.

Je mi jasné, že orientovať sa v rôznych pravidlách, predpisoch a zákonoch nemusí byť vôbec jednoduché. Preto v článku nájdete zopár príkladov súťaží, ktoré porušujú pravidlá, ako aj príklady súťaží, ktoré sú nielen zaujímavé, ale aj dodržujú pravidlá.

Nesprávny typ súťaže

Letisko Bratislava uskutočnilo Facebook súťaž, ktorá žiada súťažiacich o označenie priateľa v komentári, čo je zakázané. Ostatné pravidlá spĺňa.

Správny typ súťaže

Be Dental uskutočnilo Facebook súťaž, ktorá je zaujímavá a zároveň aj dodržiava pravidlá. 

P.S. Verím, že vám tieto príklady pomôžu pochopiť, ako by súťažné príspevky mali a nemali vyzerať. 

 

Martin je tréner a mentor v oblasti inovatívneho predaja a online marketingu. Jeho cieľom je naučiť obchodníkov a podnikateľov využívať online marketing a moderné nástroje predaja vo svojej praxi. Je zástancom čestného a moderného predaja.
Komentáre
  1. Linda píše:

    Velmi dobre zhrnutie, clanok mi naozaj pomohol, dakujem.

  2. fero píše:

    Nie je mi celkom jasne, aky je rozdiel medzi ukazkami na konci clanku. Jeden je spravny, druhy nespravny. Ale podla mna oba tie sutaze vyzyvaju ludi, aby do komentara zadali meno svojich znamych… ci?

  3. Dušan Peško píše:

    Pekný článok a zásadná zmena v prípade osobných údajov. Od 25. mája 2018 s už informačné systémy neregistrujú na Úrade pre ochranu osobných údajov.

    Povinnosťou prevádzkovateľa (organizátor súťaže, ktorý spravuje fanúšikovskú stránku) je ale predovšetkým splniť si informačnú povinnosť voči dotknutým osobám (v tomto prípade fanúšikom stránky), informovať ich o kontaktných údajoch, účele spracúvania a právnych základoch ( v prípade marketingu cez FB cez ide súhlas dotknutej osoby, aj keď na priamy marketing sa dá využiť aj oprávnený záujem ktorý sleduje prevádzkovateľ), informovať ich o dobe spracúvania, o príjemcoch (napríklad reklamná agentúra), ako aj o tom či sú údaje zverejňované, čo v prípade FB sú, prípadne či sa neprenášajú do tretích krajín.

    Tieto texty môžu byť dosť rozsiahle , nakoľko FB využíva aj profilovanie a správca stránky ako spoločný prevádzkovateľ, možno tiež. No ak ak má stránka fanúšikov, ktorých sú tisíce môže ísť o spracúvanie a monitorovanie vo veľkom rozsahu a bude nutné ustanoviť zodpovednú osobu – DPO.

    Samozrejme, že takéto spracúvanie vyžaduje aj vedenie dokumentáciu k GDPR, predovšetkým Záznamov o spracovateľských činnostiach, mať poučených zamestnancov marketingu s oprávnením na prácu so systémom pre správu FB stránky, a byť pripravený na výkon práv dotknutých osôb, riešenie žiadostí na prístup k osobných údajov, odvolanie súhlasu a pod.

    Veru nie je toho málo ak to má byť podľa zákona..

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *