NECHÁPEM, ako toto môžu ešte robiť obchodníci. Fakt nechápem!

Stále narážam na to, že veľa obchodníkov a podnikateľov zaspalo v 20. storočí a neprispôsobili sa dobe.

Stále používajú tie isté postupy, často aj nie úplne “čisté”, ktoré si možno v minulosti mohli dovoliť, ale dnes sa im len tak neprepečú.

Prečo? Lebo dnes je iná doba.

V tomto článku sa dozviete, akú fintu na mňa skúšala realitná maklérka alebo pôvodný majiteľ nehnuteľnosti a aký dopad môžu mať takéto praktiky.

Akú fintu na mňa skúšali a načo si dajte pozor

Asi pol roka som sa snažil kúpiť vysnený byt v horách. Hory z jednej strany domu, hory z druhej strany domu, krásna príroda, ticho a zdravý vzduch. Na blízku sa týči “krásny” vysielač, aby som mal nonstop vysoko-rýchlostné pripojenie na internet a mohol som pohodlne podnikať z mojej horskej kancelárie 🙂

Počas pol roka som zažil toho skutočne veľa, ale o jednu situáciu sa chcem s vami podeliť, lebo si myslím, že sa na nej môžu poučiť ľudia, ktorí kupujú nehnuteľnosť, ale najmä obchodníci a podnikatelia.

Cesta úspešného obchodníkaKoncom minulého roka som podpísal zmluvu o budúcej zmluve na kúpu môjho vysneného bytíku v horách. Asi po pol roku prišlo k situácii, keď bolo treba zmluvu podpísať. Maklérka mi zmluvu poslala, aby som prekontroloval údaje, či je všetko v poriadku.

Nedalo mi a okrem údajov som si ešte raz pozrel celú zmluvu a porovnal ju s tou, ktorá bola prílohou “zmluvy o budúcej zmluve”.
Bol som ŠOKOVANÝ, že zmluva, ktorú mi chceli dať podpísať, nebola totožná so zmluvou, ktorá bola prílohou “zmluvy o budúcej zmluve.”

Bolo tam zmenených viac odsekov, ale najmä boli odtiaľ vypustené odseky o spoluvlastníctve priľahlých pozemkov – čo považujem za dosť vážnu odchýlku od pôvodnej zmluvy. Lebo pokiaľ si takéto niečo v zmluve nevšimnete, tak vás to môže výjsť skutočne draho a vaša kúpa nehnuteľnosti sa môže následne predražiť.

Keď som volal maklérke, ako je to možné, tak odpovedala: “Asi sa právnik pomýlil…” Je zaujímavé, že sa pomýlil akurát na dvoch miestach zmluvy na strane č. X a na strane č. Y, kde omylom vymazal odstavce, ktoré sa týkajú spoluvlastníctva priľahlých pozemkov. Bola to náhoda alebo úmysel?

Aké to môže mať následky (alebo čo dokáže nespokojný klient)

Keď ste pre 10 rokmi ušili na svojich zákazníkov takúto “búdu”, tak to povedali len 7 svojim známym, ale keď dnes takéto niečo spravíte, tak to v priemere povedia 200 svojim známym (odhad).

Ak máte “šťastie”, tak môžete natrafiť na človeka, ktorý to povie tisícom alebo desaťtisícom, prostredníctvom webu a sociálnych sietí. Tak ako to bolo napríklad v prípade nespokojného klienta firmy AAA Auto.

Nahnevaný klient AAA auto

Nespokojný klient (pravdepodobne riadne naštvaný) na to, aby sa POMSTIL firme AAA auto si urobil web, na ktorom dopodrobna popísal svoju skúsenosť s AAA Auto. A asi patril medzi znalých v internetovom marketingu, lebo to urobil naozaj dobre.

Keď sa pozriete na web nespokojný klient, tak zistíte, že o praktikách AAA Auto sa prostredníctvom webu dozvedelo tisíce ľudí. Len pod článkom nájdete 299 komentárov.

Okrem toho článok pridal aj na stránku vybrali.sme.sk, kde za tento článok hlasovalo až 795 čitateľov. (len aby ste vedeli…Keď na vybrali.sme.sk môj článok získal 125 hlasov, tak to znamenalo, že v ten deň si môj článok prečítalo 5000 ľudí, takže v tomto prípade to mohlo byť tak 30 000 ľudí).

AAA Auto vybrali sme

Preto ponaučenie znie: obchodník by nemal NIKDY KLAMAŤ, ZAVÁDZAŤ a PODVÁDZAŤ. Zamyslite sa nad tým, aký dopad to môže mať na jeho reputáciu a budúcnosť. Myslíte, že sa to vyplatí? 

Internet vie byť niekedy skutočné krutý. Viem, že mnohí si túto silu internetu neuvedomujú. Schválne – hoďte do Googla slovné spojenie “skúsenosti aaa auto” a garantujem vám, že budete veľmi váhať, či si vôbec kúpiť auto v tejto obchodnej sieti. 

A takto to môže byť aj s obchodníkom, ktorý zíde z cesty a bude klamať a podvádzať.

Čo o vás hovoria vaši zákazníci?

Už ste hodili svoje meno do Google? Nie, tak urobte tak hneď po dočítaní článku. Hovoria o vás dobre alebo zle? Keď to isté urobí váš potenciálny klient, bude chcieť u vás kúpiť alebo podobne ako u firmy AAA Auto bude váhať alebo radšej osloví iného obchodníka.

AAA Auto dnes môže robiť opatrenia (a oni ich aj robia – tretí odkaz vo vyhľadávaní sú ich referencie) avšak len ťažko už napravia – prebijú tie negatívne skúsenosti ľudí.

Treba si uvedomiť, že človek má len jednu reputáciu a tak by mal s ňou zachádzať.

Na záver mám pre vás otázku. Ako ste zareagovali alebo čo ste urobili, keď ste boli nespokojní alebo obchodník vás oklamal? Dali ste to na Facebook, sťažovali sa…? Napíšte svoju skúsenosť do komentárov pod článkom.

Martin je tréner a mentor v oblasti inovatívneho predaja a online marketingu. Jeho cieľom je naučiť obchodníkov a podnikateľov využívať online marketing a moderné nástroje predaja vo svojej praxi. Je zástancom čestného a moderného predaja.
Komentáre
  1. Daniel píše:

    Suhlas, zavadzat na zaciatku klienta (v comkolvek) sa skor ci neskor ku vam mnohonasobne negativne vrati. Rovnako byt na zaciatku korektny sa tiez ku vam vrati, tento krat vsak pozitivne 🙂

  2. Dobry den, pan Mazar, uplne s vami suhlasim, na vlastnej kozi sa stale stretavam s vyhynutim moralky, slusnosti , serioznosti a treba to dostat spat do spolocnosti tym, ze clovek sa ozve a nebude lahostajny k podvodom a nedodrziavaniu zakladneho slusneho spravania v obchode a v kazdodennom zivote. Ludia su uz BOHUZIAL znechuteni tym, ze aj tak nic nevyriesia, kedze cela spolocnost moralne upada….
    Sama riesim uz rok problem v spolocnosti, v ktorej pracujem a stale nie je dorieseny, ale povedala som si, ze sa nemozem vzdavat, aj ked je to velmi narocne hlavne na cas a psychiku. Prihlasila som sa na kurz Milionovy poradca a som stastna, ze som to nepresvihla, akurat ma mrzi, ze nestiham ist tym tempom ako mi je doporucovane, lebo musim riesit kopec inych problemov. Ale ja si to dobehnem.
    Dakujem za vase videa aj clanky, povzbudzuje to v tom, ze su ludia, ktori vidia veci rovnako ako ja a dodavaju silu a odvahu pokracovat v usili, aby sa vratila moralka a etika do kazdodenneho zivota.
    Prajem vsetko dobre 🙂
    Andrea Chudikova

  3. Kristína Malá píše:

    Som absolútne za korektnosť v obchodovaní. Pre mňa nič iné neexistuje.

  4. zuzka píše:

    Ako e-shop sme na trhu tretim rokom a musim povedat, ze takyto sposob “prace” ma nikdy ani nenapadol. mojimi zakaznikmi su 95% mamicky a rodicia malych deti. tých sa nedá oklamat. a ak to niekto skusi, skusi to len RAZ. druhykrat sa uz nevrati a naozaj, da vedeit o svojej negativnej skusenosti aj VSETKYM svojim znamym. snazim sa o individualny pristup a spokojni a vracajuci zakaznici su mojou vizitkou prace. som spokojna, ked je spokojny aj zakaznik. o zle meno nestojim ani nahodou… sila socialnych sieti je uzasna (v dobrom aj zlom)

  5. Karel Macalík píše:

    Dobrý den Martine,

    další z podnětných článků a jak píšete je důležité budovat své jméno, a to přesto, že to může trvat nějakou dobu než dělat neplechy, jednorázově si vydělat velké peníze, ale za jakou cenu…

    Proto raději dělám rizikové krytí a spořím lidem jinde, kde o to nepřijdou, jak tomu je například v investičním životním pojištění za počáteční podílové jednotky. Sice si méně vydělám, ale tím, že se na mě lidé obracejí se mi to mnohonásobně vrátí.

    Držím Vám palce a Váš kurz FB naruby doporučuji každému, kdo to myslí se svým jménem vážně :).

    Mějte se pěkně.

    Karel Macalík

  6. Vlado píše:

    Zdravím Martin,

    ja si myslím, že veľa obchodných zástupcov ani nevie, že robia niečo zle alebo zavádzajú klienta. Proste tak ich to naučili. Je to totiž jednoduchšia a rýchlejšia cesta ako zarobiť, či už pre firmu, alebo pre obchodníka.

    PS: S AAA auto mám aj ja veľmi zlú skúsenosť : Stiahnuté kilometre (cca 100.000 km), zlý stav automobilu (po mesiaci oprava 1.000 €), a keď chcete predčasne vyplatiť lízing, zaúčtujú Vám tam nejaké poplatky za marketingovú kampaň. Keď som sa ozval, že čo to má byť, tak mi to zrušili. Jasný príklad potvrdenia mojich slov hore.

    • Martin Mažár píše:

      Áno tak to je, niekedy aj firmy zavádzajú svojich obchodníkov 🙁 a chudáci sú v tom nevinne 🙁

    • Slavomír1 píše:

      Rovnako negatívna skúsenosť, chcel som tam predať auto.. cena úplne mimo dohody ako bola v telefóne, v ktorom ma znásilňovali 3 dni, źe to chcú a musia bezodkladne kúpiť. Avšak toto je len dobré pre férové bazár. Skúsenosť som mal napr s Darexom, všetko prebehlo ok, peniaze mi vyplatili ešte v ten deň. A odvtedy som aj ja reklama AAA a Darexu a šírim toto posolstvo 🙂 Takže tak.

  7. Daniela píše:

    Ak si raz niekto pokazí reputáciu, ťažko ju získa späť. Dôvera je veľmi krehká záležitosť, preto je prinajmenšom rozumné a samozrejme i korektné konať čestne a seriózne. A netýka sa to len obchodníkov.

  8. Pán Vydra píše:

    Bravó pán Mažár,

    osobne by ma veľmi zaujímalo aké finty ste používal alebo používate na svojich klientov, keď im predávate životné poistenie ako vynikajúce sporenie? To to je podľa vás cesta úspešného obchodníka?

    • Vlado píše:

      Presne na toto som narážal, keď niektorí obchodníci zvlášť noví ani nevedia, čo predávajú, lebo ich nikdy nenapadne zohnať si informácie mimo firmy. A asi ma tu nebudete mať moc radi, lebo Vám kradnem ilúzie, ale poznám veľa ľudí, čo sú v poisťovníctve niekoľko rokov a predávajú investičné životné poistenie a sú vysmiati a poznám mnoho ľudí, ktorí predávajú len rizikové poistenie a sú vysmiati. Jediný rozdiel medzi nimi je ten, že tí druhí sa narobia asi 4x viac. Je pravda, že teraz sa negatívna reklama šíri rýchlejšie ako v minulosti, ale ako veľmi sa šíri tá pozitívna reklama? Koľko krát kto napísal článok ako bol s niečim spokojný? Na produkte je marža. Buď si ju nechá zákazník, alebo firma s obchodníkom. Keď už sa teda rozhodnete ísť tou ťažšou cestou a fakt predávať kvalitne, tak to v prvom rade povedzte svojmu klientovi a majte gule, pýtať si odporúčania. A keď Vám ich nedá, tak tam nerobte obchod, lebo strácate. Toto je podľa mňa cesta úspešného obchodníka.

      • Pán Vydra píše:

        Nemyslím si, že predávať rizikovky je oveľa náročnejšie. Verte, že aj pozitívna reklama sa rýchlo šíri, ale výsledky nemusia prísť hneď, ale prídu. Ten, kto chce všetko rýchlo, nech ani nezačína podnikať. Čo sa týka odporúčaní, osobne som presvedčený, že odporúčanie je moja práca u klienta. Pokiaľ bol spokojný, nemusím si nič pýtať, pretože ma sám odporúča ďalej. Toto sa mi už neraz potvrdilo z praxe.

        • Martin Mažár píše:

          Predávať životné poistenie ako sporenie je veľké umenie 🙂 Ja si práve myslím, že rizikové životné poistenie sa predáva oveľa ľahšie a pre klientov je oveľa prínosnejšie.

      • Martin Mažár píše:

        Áno úplne s tým súhlasím, že aj toto sa deje 🙁

    • Martin Mažár píše:

      Pán Vydra, trocha ma prekvapil váš komentár, roky predávam najmä rizikové životné poistenie. Dnes už poistenie nepredávam, ale predávam kurzy. Prajem veľa úspechov 🙂

  9. Peter píše:

    Pracujem v obchode len krátko (rok a pol) naša firma predáva technológie a servis. Výška investície zákazníka je spravidla niekoľko desiatok tisíc eur. Prístup obchodník-klient je preto veľmi osobný. Sme výnimka kde obchodovanie na sociálných sieťach nefunguje a web slúži len na poskytnutie prvotného kontaktu. Ako prvé ma mojí kolegovia (nemáme nadriadených len kolegov) naučili nikdy neklamať a nezavádzať zákazníka. Všetky termíny a technické informácie si preverujeme pred tým ako ich posunieme zákazníkovi. Bohužiaľ sa stretávam s konurenciou ktorá to nerobí. Nemí problém dodať niečo iné a má presne takéto praktiky aké sú popísane v tomto článku. A aj napriek tomu že nežijeme na webe je neuveritelné ako sa tieto zle skúsenosti roznesú po celom trhu.

    • Martin Mažár píše:

      Ďakujem za komentár. V dnešnej dobe sa jednoducho neoplatí klamať a zavádzať zákazníka. To sú proste staré praktiky obchodníkov z 90-rokov, kedy to tu bola kovbojka, kedy sa to človeku prepieklo. Dnes sociálne média (medzi ne zaraďujem aj blog) toto nikomu nedarujú. A teší msa z toho, lebo smerujem k lepšiemu podnikateľskému prostrediu.

  10. coper píše:

    Kto by len auto kupoval len tak na inzerat? Holahop! Mame rok 2016 a stacanie kilometrov je normalna vec. Nikto nesedi za stocenie km a kupovat auto bez toho ze toho cloveka poznam ako auto uzival ako s nim zaobchadzal je tabu. Nove auto do 15000eur sa da v pohode kupit a tam su uz ine garancie dlha zaruka, noce materialy, spickova vybava.

  11. Vierka Brieniková píše:

    Nás oklamali v Telekome pri podpisovaní zmluvy na internet a nedá sa s nimi pohnúť. Povedali nám, že sme podpísali a hotovo. Naša skúsenosť, ale trochu drahá.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.