Pozrite si ZDARMA môj webinár

Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí

(a zarobiť si ako nikdy predtým)?

3 spôsoby ako získať ODPORÚČANIA bez toho, aby ste si ich museli PÝTAŤ (príklady z praxe)


Aj vám sa stáva, že školiteľ, manažér a váš líder vám dookola opakujú, ako je dôležité pýtať si odporúčania,  že bez toho to nefunguje, že bez toho len ťažko vydržíte robiť prácu obchodníka dlhodobo. Vy viete, že je na tom kus pravdy.

Postupne sa vám míňajú kontakty na ľudí, ktorým môžete zavolať. A pokiaľ túto situáciu nebudete riešiť, tak môžete dopadnúť tak, ako vám hovoria.

Bez klientov. Bez práce. A bez provízií.

Vy by ste si aj odporúčania radi pýtali, ale keď je to príjemné asi ako žiadosť o pôžičku od vašich rodičov.

Tieto isté pocity pri získavaní odporúčaní majú desiatky, stovky alebo tisícky ľudí, ktorí sa živia predajom a tlačia ich do toho, aby si pýtali od klientov odporúčania. Sám som nebol výnimkou a zažíval som presne toto isté.

Viem, že si uvedomujete, že získavanie nových kontaktov je nevyhnutné, aby ste na druhý mesiac po „výplate“ mali dostatok peňazí na živobytie. Preto túto situáciu treba riešiť. Treba nájsť iný spôsob ako získavať dostatok kontaktov na potenciálnych klientov.

Pýtanie odporúčaní, na šťastie, nie je jediný spôsob ako získať odporúčania. Ukážem vám 3 spôsoby ako získavať odporúčania bez toho, aby ste si ich museli pýtať a ľudia ich vám dávali sami.

Na obrázku je len malá ukážka toho, čo dokážu tieto tri spôsoby použité v praxi. Na facebooku som dostal takúto správu od klienta, ktorý absolvoval školenie Predaj Naruby Premium.

Ako získať odporúčania od klienta

Jednoducho, keď začnete používať tieto 3 spôsoby (ktoré si hneď ukážeme), tak vaši klienti začnú pracovať pre vás a budú vás odporúčať sami bez toho, aby ste ich o to žiadali.

1. Spôsob – Nevyložte všetky tromfy na stôl

Ako získať odporúčania

Väčšina obchodníkov funguje takto: Príde ku klientovi, vymenuje všetky výhody, poskytne všetky bonusy, nasľubuje všetko, čo je možné  (často aj nemožné), len aby predali. A ľudia častokrát aj kúpia.

Pokiaľ však chcete, aby vás klienti začali odporúčať sami, treba to urobiť trochu lišiacky 🙂 Vysvetlím to na príklade z praxe.

Som jeden z milovníkov kebabu. Jedávam ho aspoň trikrát do týždňa. Je to pre mňa niečo ako zdravšia alternatíva McDonaldu :). Minulý týždeň, keď som bol na kebabe v mojom rodnom meste (v Pezinku), tak som si všimol, že túto techniku používa aj miestny Turek.

Jeho predajňa často praská vo švíkoch a nikdy nemá núdzu o klientov. Jeden z dôvodov, prečo je tomu tak, je, že nevykladá všetky svoje tromfy na stôl. Ako to teda robí?

Keď príde rodinka – manžel, manželka a dieťa do jeho predajne kúpiť si kebab, tak vždy sa prihovára dieťaťu. Porozpráva sa s ním a následne mu ZADARMO daruje malý džúsik. Rodičia väčšinou chcú džúsik zaplatiť, ale on si od nich peniaze nikdy nevezme a niekoľkokrát prízvukuje: „To je zadarmo. To je zadarmo…“ Prečo to takto robí?

Lebo vie, že ak zákazník dostane vyššiu hodnotu, než si kúpil (resp. zaplatil), tak bude o ňom rozprávať svojim známym. Je to ako keď sa vám podarí niečo kúpiť za veľmi výhodnú cenu. Väčšinou o tom porozprávate svojim známym ako výhodne ste to nakúpili.

Preto, pokiaľ chcete, aby vás ľudia odporúčali sami a vy ste si nemuseli odporúčania pýtať, dajte vždy ľuďom niečo navyše. Niečo, čo ste im vopred nesľúbili. Pocítite to na ich vyššej spokojnosti s vašimi službami a na väčšom počte odporúčaní.

2. Spôsob – Najprv pomáhajte, potom predávajte

Ako získať odporúčaniaV 90-tych rokoch minulého storočia vzniklo pravidlo „Najprv zaplať, potom dostaneš“, ktoré nabádalo obchodníkov, aby klientom nedávali nič zadarmo, lebo inak si od nich nič nekúpia. Treba povedať, že v tom období to fungovalo.

Dnes je však situácia iná, lebo myslenie klientov sa zmenilo a dnes na klientov platia iné veci. Jedna z tých vecí, ktorá na nich platí je „najprv pomáhaj, potom predávaj“. Ako to funguje?

Opäť vám to vysvetlím na príklade. Jeden z mojich klientov, špičkový obchodníkMichal Holkovič – si práve na tomto založil svoju obchodnú prax a vďaka tomu je úspešný a patrí medzi TOP obchodníkov.

Michal to robí tak, že pomáha klientom, keď sa na nich vykašlú obchodníci, ktorí by sa mali o nich starať, ale z nejakého dôvodu to nerobia. Takýto ľudia ho často oslovia a on im nezištne pomôže. Za to sa mu často odmenia tým, že sa mu ozvú, keď potrebujú služby poisťováka, a tak isto ho odporúčajú aj svojim známym. A bodaj by nie, keď im skutočne pomohol, keď to naozaj potrebovali.

Michal je dobrý človek a skutočne mu ide o klienta. Netuší, že za stratégiou, ktorú používa sa skrýva ŤAŽKÁ PSYCHOLÓGIA PREDAJA. Aká? To vám hneď vysvetlím.

Celé to funguje na PRINCÍPE RECIPROCITY. To v praxi znamená, že ak vám dá niekto niečo zadarmo, tak podvedome (občas aj vedome) cítite záväzok a chcete to tomu človeku oplatiť. Reciprocita je jednou z techník, o ktorých píšem v e-booku 7 techník, ako presvedčiť klienta. Tento e-ook si môžete stiahnuť zdarma.

Určite sa vám už stalo, že vám niekto priniesol z dovolenky nečakane malý darček. Čo sa potom stalo, keď ste boli na dovolenke vy? Nemali ste nutkanie tomu človek tiež kúpiť malý darček? Ak áno, tak na vás zafungovala jedna z techník psychológie predaja – princíp reciprocity.

Preto ak chcete, aby vám klienti sami volali a odporúčali vás svojim známym, tak im začnite najskôr pomáhať a až potom predávať. Nielenže pomôžete ľuďom, ktorí to potrebujú, ale nebudete mať ani starosti s tým, komu následne predávať.

3. Spôsob – Zvýšte si vašu kredibilitu

Ako získavať odprúčaniaZamysleli ste sa niekedy, kedy ľudia niekoho odporúčajú? Alebo lepšia otázka je: „Kedy ste vy niekoho odporúčali?

Väčšina ľudí je ochotná odporúčať niekoho, keď v ich očiach je daný človek odborník v tom čo robí. Odborníkom v očiach klienta sa stanete väčšinou vtedy, keď mu niečo predáte (ak by ste v jeho očiach neboli odborník, tak by od vás nekúpil. Jednoducho na osobnom stretnutí ste ho presvedčili, že ste odborník a preto od vás kúpil).

Ale ako docieliť, aby vás väčšia masa ľudí považovala za odborníka? Dokonca aj tí ľudia, ktorí vás osobne nepoznajú? Odpoveď je jednoduchá – zvýšte si vašu kredibilitu v očiach ľudí. Ako to dosiahnuť si ukážeme na príklade jedného finančného poradcu.

Keď ste finanční sprostredkovateľ, tak vás väčšinou ľudia moc neodporúčajú. Keď chcete odporúčania, tak si ich jednoducho musíte vypýtať a pokiaľ nepoužije pri ich pýtaní psychológiu predaja, tak ich dostanete len veľmi málo a častokrát nekvalitné.

Všetko sa však môže zmeniť, pokiaľ začnete publikovať a tým si zvyšovať svoju kredibilitu. Teraz nemám na mysli, aby ste začali písať knihu alebo písať do odborných časopisov, ale urobili si web a začali písať odborné články na tému, v ktorej podnikáte (je to lacné a veľmi dostupné). Ľudia vás vďaka tomu začnú vnímať ako experta, sami vám volať a odporúčať vašim známym – bez toho, aby ste ich o to žiadali.

Tu je príklad jedného finančného sprostredkovateľa – Peter Cmorej, ktorý toto začal robiť pred niekoľkými rokmi. Založil si blog na sme.sk, začal písať články a prispievať do internetového fóra na ako-investovat.sk. Vďaka tomu ho ľudia začali kontaktovať sami a viac odporúčať. Aj vďaka tomu si dnes účtuje za svoje investičné poradenstvo 70 €/hodina. (Printscreen zo stránky Petra Cmoreja – nižšie)

Ako získať odporúčania

Ak aj vy chcete začať publikovať, tak si môžete vytvoriť web napríklad pomocou wordpressu. Tu je návod ako na to >>>

Pokiaľ nechcete stále zažívať tie blbé chvíle pri pýtaní odporúčaní, ktoré nie sú príjemné ani pre vás, ani pre klientov, tak začnite robiť niečo inak – NARUBY:

  1. Dajte vždy klientom niečo navyše, aby ste prekročili ich očakávania (alebo len sľubujte o niečo menej a dávajte viac).
  2. Začnite ľuďom viac pomáhať, tak ako to robí Michal Holkovič a oni vám to vrátia.
  3. Založte si svoj web, napíšte prvý článok a ukážte svetu, že ste expert v tom, čo robíte.

Pocítite to na tom, že klienti vám začnú sami volať a sami doporučovať svojich známych a priateľov.

Na záver je tu jedna vec, ktorá ma veľmi zaujíma. Napíšte mi do komentárov, ktorú z týchto troch techník používate, ako vám funguje alebo ktorú ako prvú použijete najbližšie vo vašej praxi. Vaše reakcie budú pre mňa impulzom, či sa tejto téme venovať v budúcnosti viac do hĺbky.

Ak sa vám článok páči, dajte mu páči sa mi a zdieľajte ho prostredníctvom tlačítok nižšie so svojimi priateľmi. Vaše like a zdieľania dávajú mojej práci zmysel. Prajem vám veľa úspechov 🙂 Martin

Martin je tréner a mentor v oblasti inovatívneho predaja a online marketingu. Jeho cieľom je naučiť obchodníkov a podnikateľov využívať online marketing a moderné nástroje predaja vo svojej praxi. Je zástancom čestného a moderného predaja.
Komentáre
  1. danka píše:

    Milý Martin veľmi rada čitam Vaše články. Sú pre mňa motiváciou a aj „školením“ zadarmo 🙂 Akosi podvedome, so ženskou „intúiciou“ a aj s radosťou …. pokiaľ sa dá a mám na to čas : „pomáham, darujem a aj píšem“ 😀 Ďakujem a teším sa na ďaľší výborný a podnetný článok.

    • Martin Mažár píše:

      Ďakujem Danka za komentár. Komentáre a „páči sa mi“, dávajú mojej práci zmysel – je to jediný spôsob ako zistiť, že moja niekoľko hodinová práca nevyšla na zmar. Takže ešte raz ďakujem za komentár 🙂

      Som veľmi rád, že veci používate. Kiež by bolo viac obchodníkov ako vy. Svet by bol pre klientov krajší a pre nás obchod jednoduchší. Prajem veľa úspechov 🙂

  2. Štefan píše:

    Zdravím Martin,aj ja som uz niekolko krát pomohol klientom,napriek tomu že za to bola minimálna,alebo žiadna provízia,práve preto týto ľudia neboli pre iných obchodníkov zaujímavý.Samozrejme že ma najviac teší keď sa títo ľudia opäť na mňa obracujú,alebo mi odporúčia svojich známich.Musím sa priznať že je ťažké získať kvalitné odporúčania a práve aj to bol jeden z dôvodov prečo som vstúpil do Vášho kurzu.
    Pekný deň !

    • Martin Mažár píše:

      Štefan ďakujem za komentár a aj za dôveru, že ste sa stali členom Komunity platinum 🙂 Vidím, že web už máte funkčný. Teším sa na naše stretnutie na nasledujúcom privátnom webinári Komunity platinum. Mám v pláne ho urobiť budúci týždeň. Prajem veľa úspechov 🙂

  3. peter saffo píše:

    S očakávaním som klikol na Vaš članok pán Mažár a zostal som prekvapený. I napriek tomu, že pracujem v úplne inom sektore, všetky Vaše odporúčania úspešne praktizujem. Toto zhrnutie je ako potvrdenie, že idem správnou cestou. Ďakujem a želam všetko dobré!

    • Martin Mažár píše:

      Peter, tak to je výborné 🙂 V podstate je jedno v akom obore robíte, či ste finančný poradca, realitný maklér, výživový poradca alebo navrhujete okrasné záhrady. Tieto veci sú univerzálne platné.

      Pozrel som aj váš web – vyzerá veľmi pekne. Držím palce a prajem veľa úspechov 🙂

  4. Martin píše:

    Ahojte všetci, až teraz som si uvedomil ako to vlastne funguje 🙂 druhú techniku robím podvedome. A už dlhšie premýšľam nad založením web stránky 🙂

    • Martin Mažár píše:

      Ďakujem Martin za komentár. Martin, to je skvelé, že to robíte. Druhá technika je absolútny základ. Lebo celý predaj je pomáhaní 🙂 Držím palce a určite si spravte web.

  5. Jan píše:

    Dobrý podvečer. Netušil som že existuje možnosť sa takto podeliť o skúsenosti a že je niekto vôbec ochotný to urobiť. Ja využívam ( asi trochu podvedome) prvé dve techniky. Mám však problém s treťou, web. Vedeli by ste mi pomôcť s týmto? Ďakujem.

  6. Martin Mažár píše:

    Dobrý deň Jan, ďakujem za komentár. Super, že využívate prvé dve techniky 🙂

    Čo sa týka webu, tak natočil som kompletný návod ako si spraviť web stránku. Nájdete ho tu:

    https://www.expertnapredaj.sk/vytvorenie-web-stranky/

    Podľa tohto návodu to zvládne aj laik. Ďalšie užitočné tipy, ktoré využijete pri tvorbe stránky nájdete vo webinároch, ktoré som natočil. Pozrieť záznam z posledného webinára si môžete tu:

    https://www.expertnapredaj.sk/ako-vdaka-web-stranke-dosiahnut-uspech/

    Držím palce a prajem veľa úspechov 🙂

  7. Katarina píše:

    Dobry vecer Martin,velmi sa mi pacia Vase rady,ktore urcite dam aj do svojej praxe,tu druhu cast uz robim,velmi rada pomaham ludom aj zadarmo a uz len zacat s jednotkou a s trojkou.Dakujem za Vase rady a skusenosti

    • Martin Mažár píše:

      Katarína, ďakujem za komentár a aj spätnú väzbu 🙂 Som rád, za to, čo píšete. Z vášho komentáru a aj z komentárov vyššie je evidentné, že na Slovensku máme veľa predajcov, ktorí ide skutočne o klienta a nielen predávajú, ale aj pomáhajú. Z toho sa veľmi teším 🙂

      Držím vám palce pri zavádzaní ďalších dvoch tipov do praxe 🙂

  8. Vladimír Münz píše:

    Zdravím Martine, z mého hlediska je nejvíce aktuální: nedat hned všechny trumfy na stůl, něčím překvapit. Dodat tu pověstnou třešničku na dort. Velkou výzvou tohoto je pro mě zaujmout i když nenabídnu vše, co mám k dispozici. Najít tu pravou míru
    Vladimír

    • Martin Mažár píše:

      Vladimíre, ďakujem za komentár. Áno tak ako píšete, nevyložiť všetky tromfy na stôl je veľmi podstatné. Spôsobuje to to, že klient býva následne veľmi spokojný.

      Niekedy to nemusí byť nič veľké, ale dokáže to urobiť zázraky napr. vždy mám skvelý pocit, keď mi v reštaurácií ešte pred tým, než mi donesú jedlo, najskôr prinesú malé pečivo s trochou bylinkového masla. Je to skvelá pozornosť, o ktorej nehovorili a dokáže dať klientovi pocit, že získal niečo navyše.

      Viem, že niekedy pri istých tipoch služieb to môže byť náročné nájsť – čo dať zadarmo resp. nehovoriť o tom dopredu. Vtedy nám neostáva nič iné, len nad tým rozmýšľať, kým nenájdeme to pravé orechové.

      Držím palce a prajem veľa úspechov 🙂

  9. Silvia píše:

    Dobrý deň… tiež veľmi rada čítam Vaše články. Stále sa naučím niečo nové a rada to skúšam aj v praxi. Zatiaľ praktizujem 2spôsob a z časti aj 3spôsob t.j. webstránku mám len som ešte nepísala žiadne články, ale aj k tomu sa dokopem 🙂 lebo dosť často to spomínate aj na poslednom webinári bola o tom reč, tak určite to funguje. Ten prvý spôsob nepraktizujem ale páči sa mi to a určite to vyskúšam. Opäť som sa naučila niečo nové kedže som robila chybu tým, že som vravela klientom všetko čo je možné spraviť čiže som vyložila všetky tromfy na stôl a už som ich ničím nevedela prekvapiť. Takže ďakujem za ďalší dobrý tip. S pozdravom Silvia

    • Martin Mažár píše:

      Silvia, ďakujem za komentár. Som veľmi rád, že sa vám páčia články najmä, že veci z článkov zavádzate do praxe. To je to najdôležitejšie, inak výsledky neprídu.

      Teším sa, že aj prvý spôsob (o ktorom hovorím v článku) nabudúce použijete. Dôležité je vybrať tú správnu vec, ktorú dáte ako bonus. Nemôže to byť niečo, čo je základný dôvod na kúpu. Musí to byť proste niečo navyše, čo len doplní, to čo ste klientovi predali….

      držím palce a prajem veľa úspechov 🙂

  10. Dobrý deň, Martin,
    ďakujem za články a rady, ktoré sú inšpiráciou alebo potvrdením si správnosti toho, čo robím. Aj ja som robila na začiatku chyby, ktoré spomínaš v 1. bode. Prax mi ukázala, že nie je potrebné a vhodné potencionálneho klienta zahltiť všetkými informáciami naraz, aj keď sú to dobré informácie. Stále sa však učím ako klienta zaujať tak, aby zdieľal aj on moje nadšenie, ale neotráviť ho.
    Služby, rady a pomoc som s radosťou poskytovala vždy akosi podvedome. Aj dnes tak rozmýšľam a konám vo svojej práci sprostredkovateľa a poradcu. A práve preto, aby som sa zlepšovala a viac profitovala, založila som si web. Stále na ňom ešte pracujem a verím, že prinesie čitateľom zaujímavé informácie.
    Želám veľa úspechov!
    Pozdravuje Daniela

    • Martin Mažár píše:

      Daniela ďakujem za komentár 🙂 Myslím si, že mnohým pomôže, aby začali konať správne a boli úspešní. Teším sa, že máš aj web. Je základ držať krok s dobou.

      Pozrel som ho a mal by som pre teba niekoľko tipov ako ho vylepšiť aby ti viac zarábal. Pozri tento webinár (resp. záznam s webinára) https://www.expertnapredaj.sk/webinar-martin-tesarek-martin-mazar. Na webinári sme s Martinom Tesárekom hovorili o kľúčových veciach, ktoré má mať web stránka. Verím, že ti to pomôže. Držím palce 🙂

  11. ivo píše:

    dobry den, tak ted se ukazte…i kdyz davam, pomaham, darujem, odezva zadna…znami me rikaji, clovece kde zijes, nikdo ti nebude vdecny protoze to beru za samozrejmost ze jim das neco navic…ze by se zas menila doba a vratila “Najprv zaplať, potom dostaneš”???

    • Martin Mažár píše:

      Dobrý deň Ivo, aby vám to fungovalo je dôležité je si nastaviť hranice pokiaľ je tá pomoc zadarmo a odkiaľ je už platená.

      To že vám to nefunguje, tak je o tom, že toto máte zlé nastavené resp. to nemáte nastavené vôbec. Ľudia majú sklony veci zneužívať a preto musia jasne vedieť ako to funguje a kde sú hranice. Takže nastavte si hranice. Prajem veľa úspechov 🙂

  12. Jaroslav Bovan píše:

    Môžete mi prosím vysvetliť ako bod 1 . Spôsob – Nevyložte všetky tromfy na stôl súvisí s tým, že darujem niekomu „svoj produkt“ … tak ako ste to popísali vo vysvetlení pod týmto bodom… a aký je vlastne vo vysvetlení v bode 1 a v bode 2?

    ďakujem

    • Martin Mažár píše:

      Rozdiel je v tom, že v prvom bode dávate len niečo navyše – doplnok. Nedávate hlavný produkt, tak by ste nič nezarobili. Napr. prídete do gurmánskej reštaurácie objednáte si napríklad hlavné jedlo a polievku a oni ešte predtým, než vám dajú polievku, ktorú ste si zaplatili vám dajú zadarmo ešte pečivo s bylinkovým maslom. Jednoducho dali niečo navyše zdarma. (pravdepodobne to nie je zdarma, lebo je to zarátané v cenách. Dobrý podnikateľ si to zráta, aby nevyšiel na psí triciatok).

      Ani druhý bod „najpr pomáhaj, potom predávaj“ nie je o rozdávaní produktov zadarmo. Je to o tom, že Z ČASTI poskytujete svoje poradenstvo a pomoc zadarmo, aby ste budovali dôveru u klienta.

      Ja napríklad tu dávam rady zadarmo, ktoré ľuďom pomáhajú. Niekomu stačia tieto informácie, ale mám aj svoje produkty, v ktorých idem s mojimi radami ešte viac do hĺbky. Takže človek, ktorý chce ísť viac do hĺbky sa má možnosť stať mojim klientom.

      Stačí takáto odpoveď?

  13. Anka píše:

    Dobrý deň, Martin. Prvýkrát s Vami nesúhlasím.
    Pomáham, kde len môžem. Varím pre susedov, kamarátky…
    Platim za jedneho z najlaskavejsich ludi.
    Ale v biznise sa mi nevyplatilo davat zdarma…

    • Martin Mažár píše:

      Anka presne rozumiem čo máta na mysli. sám som niekedy dával až príliš zdarma a ľudia to začali zneužívať (a mne sa to nevyplácalo). Tak ako som písal v komentároch vyššie, treba si nastaviť hranice medzi tým, čo dávate zdarma a čo už nie.

      Ak to človek prepískne s tým zdarma, tak ľudia od neho nebudú kupovať. Uvediem príklad: Ja na webe dávam veľa môjho know-how zdarma, ale zdarma (vo forme článkov a webinárov) ho dávam len do určitej hlbky. Hlbšie sa tomu venujem v kurzoch. Ak by som dával na web zdarma všetko čo mám v kurzoch, tak by odo mňa nikto nič nekupoval a nevyplatilo by sa mi to. Ľudia by ma síce mali radi, ale nevyžil by som a časom by som už takto nemohol pomáhať ľuďom.

      Ďalší príklad sú rôzne sofvéry napr. Webnode. Môžete si zdarma pomocou nich spraviť web a veľmi jednoduho, ale nedostanete úplne všetky funkcie k dispozícií zdarma. Niektoré sú jednoducho za príplatok.

      Takže základ je si stanoviť hranicu medzi tým, čo zdarma je a čo nie je.

  14. Pavol píše:

    Zdravim Vas Martin. Dakujem za opat inspirativny clanok. V prvom odporucani mam rezervy kedze mnohokrat pristupim k tomu ze vylozim vsetko na stol. Druhe odporucanie robim uplne prirodzene az niekedy mam pocit ze to prehanam. A tretie odporucanie je momentalne v procese kedze som v programe fbnaruby. Co by ste mi odporucili ked na jednu stranu chcem dat klientovi nieco navyse a zaroven si chcem nechat nieco v talone? Dakujem

    • Martin Mažár píše:

      Ja to robím tak, že niečo si nechám v talóne a na záver to dám ako bonus. Funguje to tak skvele. Ak je potrebné, tak to použijem napr. pri riešení námietky.

      Napríklad, keď som predával detské poistenie, tak bolo na rozhodnutí obchodníka, či dá zadarmo klientovi „baby kartu – cestovné poistenie“. Nebola to povinnosť dávať.

      Väčšina obchodníkov to dávala klientovi automaticky. Ja som to dával ako bonus a riadne som to klientovi na záver zdôraznil (proste som si to nechával v talóne). Ale keď klient váhal, tak som mal páku, aby sa rozhodol čím skôr, lebo získa bonus zdarma cestovné poistenie. Ak neváhal, tak to dostal vždy nakoncie zdarma. Takže tiež som to vždy dal klientovi akurát rozdiel bol v tom, že mi to pomohlo uzatvoriť viac predajov (ak klient váhal) alebo urobiť klienta spokojnejším.

  15. Jan píše:

    Súhlasím skoro zo všetkým čo píšete. Navyše sa mi zapáčila informácia o pánovi Petrovi Cmorejovi, ktorý si svoje meno vybudoval na tom, že písal o konkurenčných firmách, rozoberal ich nedostatky a sám začal predávať to isté čo konkurencia po vlastnej linii a navyše oveľa oveľa drahšie. Presne ako píšete – účtuje si 70 Eur za konzultácie a pritom odporúča ľudom záležitosti na 10 – 15 rokov dopredu. Svet sa strašne rýchlo mení. Určite sa všetci zhodneme a po 10 – 15 rokoch mnoho jeho klintov zistí, že tie odporúčania neboli aktuálne v čase, neboli priebežné a klienti nestihli zmeniť stratégiu. Ak by jeho poradenstvo využívali priebežne – cena jeho služieb by bola vlastne neadekvátna.

  16. dano píše:

    nie som sice povolanim predajca, no da sa povedat, ze aj tak neustale nieco predavame. Ja som financny manazer a predavam cely den 🙂 Predavam svoje analyzy biznis manazerom, predavam „vizie“ svojmu teamu aby boli motivovani atd..

    co u mna funguje a ja si to velmi vazim na predajcoch je 100% az brutalna uprimnost. Jednoducho karty na stol, objektivny pohlad na vec, ked sa predajca na ponukanu sluzbu/tovar pozera aj mojimi ocami a nevidi len pozitiva. Neznasam klamanie. Ked mi povie, ze neda sa pod cenu X…a o 5 minut sa uz dohadujeme aj pod X. Mozno dlhodobejsia strategia a nie pre kazdy tovar/sluzbu.

    dalsia vec, ktoru povazujem za velmi castu chybu, ktoru vidim ako sa opakuje neustale je okamzite ponuknutie zlavy. Pridete niekam a hned vam zacnu davat zlavu. Obchodnici – nerobte to! Princip zlavy je, ze sa vyjedna a nie ze sa spomenie hned v 2 vete.

  17. Ervin píše:

    Zdravim Vas, ano aj ja chcem potvrdit, ze je to tak ako pisete…aj ked zo zaciatku je to drina lebo viac date ako dostanete…

    • Martin Mažár píše:

      Ervin, ďakujem za potvrdenie toho, že to funguje. Verím, že aj vďaka vám sa nám podarí inšpirovať ďalších, aby to začali používať v praxi. Držím palce a prajem veľa úspechov 🙂

  18. michal píše:

    pekný dizajn webu

  19. Lucia píše:

    Skvely clanok ! A uplne s nim suhlasim 🙂

  20. Diana Lacová píše:

    Dobrý deň, Martin, som nová v oblasti obchodu, som trošičku frustrovaná z ťažkých začiatkov, ale tento Váš článok, je presne to, čo som dnes potrebovala prečítať. Akosi samo od seba mi prišlo, že si najprv musím vybudovať dôveru a získať si ľudí tým, že budú vidieť, ako mi na nich záleží. Je veľmi príjemné počuť, že tento, mne prirodzený postoj, naozaj funguje. Takže v blízkej dobe určite budem pokračovať vo svojom štýle a na čom mi ešte záleží je byť v tom čo robím, naozajstný profesionál. To sú hodnoty, ktorým prikladám ja sama, ako spotrebiteľ, veľkú váhu, preto ich očakávam aj od seba ako obchodníka. Ďakujem, Váš článok mi dodal istotu 🙂 snáď sa mi podarí aj ten bod s písaním odborných článkov.

    • Martin Mažár píše:

      Diana, krásne ste to napísala. Najlepšie je sa správať tak, ako by sme chceli, aby sa obchodníci správali k nám – boli naozaj profesionáli a záležalo im na klientoch. Čo sa týka obchodu, tak nie ľahký, ale keď človek vydrží, tak to stojí za to 🙂 Držím palce 🙂

  21. Miloš píše:

    Veľmi príjemné čítanie aj keď článok je už starší no nadčasový. K nadväznosti na článok rád by som spomenul ak by sa niekomu hodilo a chcete sa odbremeniť, že poskytujem outsourcingové služby tvorby a spravovania jednoduchý webových stránok, poskytnutie hostingu, registrácia domény. (čím Vám vzniknú zaujímavé digitálne aktíva) Poradím aj ohľadom živností a s.r.o. http://www.digitalneaktiva.sk

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.