Pozrite si ZDARMA môj webinár

Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí

(a zarobiť si ako nikdy predtým)?

Byť ÚSPEŠNÝ OBCHODNÍK je jednoduché. Tu je NÁVOD ako na to


Veľa ľudí sa rozhodne vyskúšať obchod. Vstúpia do nejakého MLM (alebo začnú robiť obchodného zástupcu) a dúfajú, že budú z nich úspešní obchodníci a budú zarábať tisíce eur.

Po prvých mesiacoch však príde vytriezvenie. Skutočný príjem vôbec nie je vysoký, vôbec nie sú úspešní a mnohí rozmýšlajú, či má zmysel v tejto práci resp. podnikaní pokračovať.

Chcem vás ubezpečiť, že byť obchodník je dobrá voľba a v obchode sa naozaj dosahujú obrovské príjmy – aj tisíce eur mesačne. Ale nedosahuje ich každý. Dosahujú ich len tí, ktorí pochopia v čom je podstata úspechu v obchode.

V čom je podstata úspechu

Mám viacero klientov, ktorí sú špička vo svojich firmách a mesačne zarábajú tisíce eur. Keď som jednému z nich položil otázku “Vďaka čomu si už niekoľko rokov najlepší obchodník? Tak odpoveď bola prostá: “Lebo robím”. Nedalo mi to a pýtal som sa ďalej:

Úspešný obchodník“Ako to myslíš?”.

“Martin, jediný dôvod, prečo ostatní nezarábajú tak ako ja, je, že sa nestretávajú s klientami. Ja mám denne minimálne tri stretnutia, preto som úspešný. Keď sa spýtaš tých neúspešných tak zistíš, že nemajú ani jedno stretnutie denne. Ako môžu byť úspešní, keď sa nestretávajú s klientami?”

Keď sa zamyslíte, tak v jeho slovách je obrovská pravda. Lebo ak nemáte stretnutia, tak len ťažko niekoho presvedčíte, aby si kúpil vaše produkty  a tak len ťažko zarobíte (jedine, že používate stratégiu FB naruby).

Môžete byť akýkoľvek výborný obchodník, môžete prečítať tisícky kníh o predaji a abslovovať desiatky kurzov o psychológii predaja, nikdy však nebudete úspešný obchodník, pokiaľ sa nebudete denne stretávať s klientami.

Úspech v predaji je prostý – každý deň sa stretávať s klientami.

Platí pravidlo. Čím viac stretnutí s klientami absolvujete, tým viac zarobíte a tým ľahšie sa vám bude predávať. Lebo byť v teréne s klientami je najlepší tréning 🙂 (aj keď samozrejme vzdelávanie sa vám pomôže urýchliť váš úspech).

Výzva

Schválne! Spýtajte sa najlepšieho obchodníka vo vašej firme, s koľkými klientami sa stretne mesačne?

Uvidíte, že nerobí ani pät, ani desať a ani dvadsať stretnutí mesačne. Robí oveľa viac stretnutí, lebo vie, že základný kameň úspechu v predaji je stretávať sa s klientami.

Mojim cieľom nie je natierať vám med okolo úst a dávať vám plané nádeje, že bude úspešní. Pokiaľ nezdvihnete zadok zo stoličky a nezačnete sa stretávať s klientami denno-denne, tak úspech v predaji nepríde.

Viem, že tento článok nie je ako väčšina článkov na motivačných weboch. Je iný – tvrdý. Chcem, aby sa vás to dotklo, niečo sa vo vás zmenilo a pomoholo vám to stať sa skutočne úspešným obchodníkom s niekoľko tisícovým príjmom (v eurách). Budem vám držať palce.

Čo rozhodne o vašom úspechu?

To, čo však rozhodne o vašom úspechu je to, čo urobíte po dočítaní tohto článku. Či niečo vo svojom podnikaní zmeníte alebo budete pracovať tak ako doteraz. Úspešný obchodník (alebo obchodník s potenciálom) by po skončení článku dvihol telefón a dohodol si na každý deň v týždni o jedno stretnutie navyše oproti tomu ako robil doteraz.

Ak sa vám článok páčil, tak ho prosím, zdieľajte so svojimi priateľmi.

Budem rád, keď mi do komentárov napíšete, čo si myslíte, že robia tí najlepší obchodníci navyše oproti tým priemerným. Ďakujem komentáre.

Martin je tréner a mentor v oblasti inovatívneho predaja a online marketingu. Jeho cieľom je naučiť obchodníkov a podnikateľov využívať online marketing a moderné nástroje predaja vo svojej praxi. Je zástancom čestného a moderného predaja.
Komentáre
  1. David píše:

    Dobrý den, Martine, pěkný článek. A vlastně ano – jak píšete, je tvrdý ale právem. V podstatě jde o to oslovit co nejvíce klientů – to je způsob kvantitativní. V menší míře se používá způsob kvalitativní, ten mimochodem sedne mě. Vzpomínám, když jsem prodával reklamu do rádia v osmičlenném týmu a dělal takřka pravidelně nejlepší výsledky. Ovšem… víte, nejezdím autem. Zatímco kolegové měli 3-4 schůzky denně, já měl v průměru asi 1,5. Trvalo mi několik měsíců, než jsem si vytvořil vlastní systém a ten uvedl do praxe. Jednak jsem tvořil dlouhodobé vztahy a k tomu mi dopomáhá osobitý ale promyšlený telefonní hovor, stejně tak kvalitně napsaný a promyšlený e-mail, pokud to šlo, klienty jsem zval na schůzku do rádia a tím jsem vytvořil lepší podmínky pro jednání a zvýšil pravděpodobnost výsledku (asi 80% obchodů ze 100% schůzek) a když už jsem byl na schůzce v terénu, dal jsem do ni všechno. Hodně pomohlo být jiný, neprodával jsem moc kampaně, které vytvořila ředitelka ale tvořil jsem kampaně na míru a osobně jsem vymýšlel pro klienty reklamní spoty – přidaná hodnota. Klienty jsem si vybíral pouze v Ostravě, kde rádio působí, abych tam dojel MHD. Vzdálené klienty jsem uzavíral po telefonu a přes email. Dále jsem využil svůj hendikep. Při jízdě v MHD nemusím pozorovat dopravní provoz, mám tedy mysl otevřenou k tomu, abych přemýšlel nad klientem anebo jen pozoroval okolí a inspiroval se tím, co se děje a když přemýšlíte nad klienty a nad tím, co se děje kolem, je to také posilující na kreativitu. Přeji Vám příjemný den a ať se daří. 🙂 David

    • Martin Mažár píše:

      Áno Dávid, ako píšete, existuje aj iný prístup a to je kvalitatívny. Oproti tomu kvantitatívnemu je však náročnejší na komunikáčné a obchodné zručnosti. Ten kvalitatívny je skôr určený pre „starých matadorov“ teda obchodníkov, ktorý sú v praxi dlho, poznajú správanie klienta, námietky atď. U nových obchodníkov je lepšie začať kvantitatívne t. j. hlavne chodiť do terénu a tým, že budú chodiť do terénu, pomaličky zistia ako na klienta. Samozrejme je dobré sa popritom aj učiť nové predajné techniky, aby v uzatváraní obchodu boli úspešnejší a časom sa nezbláznili z veľkého množstva stretnutí.

      Ďakujem za váš komentár, myslím si že bol veľmi prínosný. Prajem veľa úspechov a nech sa darí 🙂

  2. Richard píše:

    Dobrý deň pán Mažár viem ,že na to ,aby bol obchodník úspešný potrebuje dostatočné množstvo stretnutí.Problémom často je ,že sa nedohodnem na stretnutie,alebo mi ho zrušia.A tam je kameň úrazu:-)Čo s tým?Ďakujem pekne a pekný deň prajem ,Richard Kubovič.

    • Martin Mažár píše:

      Richard, toto poznám presme z mojej praxe. Na začiatku mojej kariéry obchodníka som bol agresívny obchodník napr. v telefóne bol moj cieľ za každú cenu klienta ukecať. Používal som napríklad na spracovanie námietky túto frázu:

      „Pán XY sú dve možnosti, kedy mi môžete poveda NIE. Predtým ako vám dám informácie alebo potom ako vám dám informácie. Čo si myslíte, čo je múdrejšie?“ Samozrejme ľudia mi potom na stretnutie povedali áno, ale mnohí z nich neprišli na stretnutie.

      Problém síce nebol v tejto vete, ale v tom, že som veľmi tlačil a klient nevidel iné východisko, len mi povedať áno a nokoniec neprísť. To bola jediná cesta jeho úniku. Neviem ako je to u vás, ale u mňa toto bola príčina toho, že ľudia na stretnutie neprichádzali.

      Tiež pes môže byť zakopaný v tom, že máte neatraktívny dôvod telefonátu. Odporúčam popracovať na týchto dvoch veciach…

      Prajem veľa úspechov 🙂

  3. Štefan píše:

    Richard.
    Je to jednoduchè . Hlavne si to nekomplikovať v hlave a čo najrýchlejšie sa zbaviť ľútostivých myšlienok a nezostávať zbytočne dlho v sebaľútosti. Namiesto toho dohodnúť ďaľšie stretko. Alebo rovno dve. Ľudia menia svoje plány. Vy ich nemeňte ale obohaťte. Ľudí netreba hneď po oklamaní odpisovať. Ľuďom odpustit treba keď vás sklamú odpúšťať je ľudskè. Ak vás sklamú druhý krát tak každý si zaslúži druhú šancu. Ak vás sklamú tretíkrát treba odpustiť sám sebe že ste dvakrát odpustili.:))) Hlavne neostávať dlho v stave sebaľutosti a spoznávať ďalších potencionálnych klientov.

    • Pavol píše:

      Myslim, ze v tomto pripade ide hlavne o vytrvalost…nevzdavat sa, nelutovat sa a dodrziavat cisla (kvantita).

      • Martin Mažár píše:

        Pavol ako píšete, vytrvalosť MUSÍ byť základna vlastnosť obchodníka. Obchod ako taký ťažký nie je, ťažké je vysporiadať sa s tým, že klienti hovoria nie. Vtedy treba vydržať, nezlomiť sa pokračovať v oslovovaní nových klientov. Pavol, ďakujem za komentár a prajem veľa úspechov 🙂

    • Martin Mažár píše:

      Štefan presne tak, neustále spoznávať nových potenciálnych klientov. To je recept na druhej strane, treba aj pracovasť s tými starými, ktorí nam kedysi povedali „NIE, nemám záujem“, podrobnejšie o tom hovorím v mojom ebooku http://www.expertnapredaj.sk/zdarma/

  4. Miroslav píše:

    Ahoj Martin,
    plne s Tebou suhlasim :-). Doplnil by som to mojimi 2 pohladmi:
    1. ani levica, ked sedi na zadku a nic neurobi – teda neulovi, tak zdochne;
    2. kedysi, za davnych cias socialistickych sa proklamoval sposob odmenovania PODLA MNOZSTVA A KVALITY VYKONANEJ PRACE. Aj ked to vtedy nebola pravda, ze by to platilo teraz, v ere tvrdeho kapitalizmu? ;-)…

  5. Ľudka píše:

    To je jasné, že je třeba dělat schůzky a setkávat se s klienty, to není žádné tajemství, ale kde brát stále nové a nové kontakty?

    • Martin Mažár píše:

      Ľudka, keď som prvýkrát narazil na to, že sa mi minuli kontakty a ja som nemal komu volať. Tak ma napadlo, že pôjdem za niekym iným, kto je obchodník v inej brandži a vypýtam si od neho kontakty.
      Prišiel som vtedy za kamarátom, ktorý robil LR-ko (ja som bol poisťovák) a navrhol som mu „výmenu kontaktov“, že ja mu dám odporúčania na mojich známych a on mi dá odporúčania na svojich známych. Takto som prišiel k 100 kontaktom, kde som sa mohol odvolať v telefóne na to, že som kontakt na nich získal od spoločného známeho…Bol to odrazový mostík k tomu, aby som mi zdroj klientov nevyschol. Následne som si od všetkých pýtal odporúčania a zasa som mal na čas vystarané.

      Tých techník ako získavať nové kontakty na potenciálynch klientov je viac a bolo byto viac, než len na komentár.

      Môj obľúbený spôsob je Facebook Naruby – teda prostredníctvom Facebooku si vybudovať meno, aby mi klienti sami volali. Zdarma tréning je tu: Viac tu http://www.fbnaruby.sk

      Nooo a v krajnom prípade je možné použiť Telefónny zoznam. Tam je tých kontaktov veľa, len sa treba naučiť zvládať odmietnutie a nebrať to osobne. Prajem veľa úspechov 🙂

  6. Ivona píše:

    Martin,uplne suhlasim.Ja sa snazim riadiť krokmi:)
    1.nadsenie
    2.pravidelna opakovana cinnost
    3.vytrvalost

  7. Richard píše:

    Toto je najväčšia hlúposť akú som dodnes čítal. Jediné čo takto dosiahnete je, že rýchlo vyhoríte a nabeháte či natelefonujete ako muly. Je veľký rozdiel robiť obchodníka ktorý má kľud a čas a ktorý večer čo večer je v takom strese, že by najradšej ráno už ani nevstal.

  8. VP píše:

    Pekný článok, ale len pre obchodníkov, ktorých biznis je založený na otravovaní ľudí cez telefón. Podobne to robia Jehovisti, ibaže tí chodia po bytoch osobne.
    Návod ako sa ich zbaviť (Jehovistov i „predavačov po telefóne“: Po ich pvej vete sa spýtate: „A môžem Vás aj odmietnuť?“ „Ale samozrejme!“ – odpovedia.
    „Tak vás odmietam“ – poviete, a zložíte telefó resp. zavriete dvere.

    P.S. denne mám tri otravné telefonáty.

    • Martin Mažár píše:

      Hmm, tak to ma mrzí, že vás otravujú obchodníci. Viem, že mnohí tak pôsobia štýlom a technikou telefonovania, ktorú používajú 🙁 .
      Ospravedlňujem sa za nich. Je to stará škola. Sú to techniky, ktoré sa používali 10 – 20 rokov dozadu.

      Dnes pri telefonovaní je základ byť milý a príjemný, zacielený a nebyť nátlakový, lebo to potom takto pôsobí na klientov a nevytvára to dobrú povesť obchodníkov. Ďakujem za váš komentár a prajem veľa úspechov 🙂

  9. Jana píše:

    Podla mna uspech nie len pre zacinajucich obchodnikov/ predajcov, ale pre akychkolvek predajcov- asi tak by som to dala dokopy, lebo aj ked je predajca s dlhorocnymi skusenostami, nemusi to hned znamenat, ze je dobry predajca…Dobry predajca musi byt presvedceny o tom, ze produkt alebo sluzbu, ktoru predava je kvalitny/a a ze predava vec, ktoru veri, ze je dobra a ponuka ludom to najlepsie co podla neho je. Musi mat dar reci, aby jeho komunikacia bola prirodzena a nevtierava(komunikacne zrucnosti), aby komunikacia prebehla s lahkostou a aby prezentoval vyhody a vlastnosti produktu pre konkretneho cloveka a co to tomu konkretnemu cloveku prinesie(vela predajcov robi chybu, kde prezentuje, ze produkt si kupila ta alebo ta osoba a ze boli spokojni…ale to mna ako klienta nezaujim! a ze to kupila teta z hornej dolnej…potrebujem vediet co to prinesie konkretne mne). Sumu, za ktoru sa ta vec predava musi brat ako cislo a nie ako penaznu hodnotu, lebo ak si to sam predajca nemoze dovolit, neznamena to, ze si to nemoze dovolit nikto a ak to bude brat ako cislo tak bude jednoduhsie vec ponukat a prezentovat. Musi dokonale ovladat a poznat produkt ktory ponuka, aby vedel bez zamyslenia odpovedat na akekolvek otazky ktore kupujuci da. Musi hovorit len pravdive informacie o produkte lebo spokojny klient sa vzdy vrati. Dana praca musi predajcu bavit a musi vsetko robit s nadsenim, ked nieco cloveka naplna, ma k tomu viditelne lepsi pristup ako ked nieco robi na silu…ak toto predajca nema, tak sa nikdy nemoze stat dobrym predajcom…..

    • Martin Mažár píše:

      Woow Jana, ďakujem za úžasný komentár a obohatenie. Myslím si, že mnohým váš komentár pomôže, k tomu, aby pochopili, čo stojí za úspechom obchodníka. Iba s jednou vecou sa úplne nestotožňujem a to, že úspešný obchodník musí mať „dar reči“. Komunikácia je zručnosť, ktorá sa dá naučiť. Je pravda, že spočiatku to bude mať ťažšie obchodník, ktorý ten dar nemá, ale vie sa naučiť robiť cielenú komunikáciu. Dokonca výsledky výskumov hovoria, že extroverti, ktorí majú dar reči, často nepatria medzi najúspešnejších obchodníkov. Ešt raz ďakujem za komentár a prajem veľa úspechov 🙂

  10. Maroš píše:

    Ahoj Martin, super článok, diki za neho. Ja momentálne pracujem na inej forme predaja. Píšem o tom na mojom blogu čiastočne. Ale späť k tvojmu článku. Osobne si myslím, že je najlepšie si vytipovať ľudí, ktorý by mohli mať o náš produkt záujem. Teda oslovovať len tých, kde šanca na úspech je čo najväčšia. Asi to aj používaš vo svojom kurze o marketingu cez Facebook. Tam sa dá presne zistiť kto čo robí a čo ho zaujíma. Takto sa dá presnejšie vytipovať ten, koho presne hľadáme.

    Dik.
    Maroš.

  11. eugen píše:

    V prvom rade som hľadal priateľov, z nich sa stali klienti a partneri vtedy ked sa začali zaujímať o to čo robím. Vzbudiť záujem prejaviť nezáujem

  12. Pali píše:

    RAST

    Majster napäto počúval, ako slávny ekonóm vysvetľuje svoj program rozvoja.
    „ Je snáď rast jedinou vecou, o ktorú v ekonomickej teórii ide? “ opýtal sa ho Majster.

    „ Áno. Akýkoľvek rast je sám o sebe dobrý. “

    „ A neuvažuje takto aj rakovinová bunka? “ poznamenal Majster…

  13. Bronislava píše:

    Pekný deň želám!
    Ani si neviete predstaviť aký je klient vďačný za váš čas, keď sa vám môže zdôveriť. Tým pádom mu momentálne viete ponúknuť to, čo pred pol rokom na vašom poslednom stretnutí vobec nepotreboval. Mám síce 20 rokov a podnikať som začala od začiatku výšky, čo považujem za veľkú výhodu. Veľa kontaktov som získala práve z tadiaľto a napriek toľkému času strávenému pri učení sa aj mne hodí taký dobrý pokec s klientami. Budujete si tým dobré meno, pretože málokto, komu záleží aj na tej kvalite, si uvedomí cenu aj keď niekoľkominútového rozhovoru. Denne si vyhradím minimálne hodinku na telefonovanie a písanie mailov. Niekedy naše konverzácie nemajú vôbec obchodný nádych. Určite počúvajte svojich klientov a počúvajte pozorne, veľa si človek musí domyslieť a dedukovať a keď uhádnete jeho problém, ktorý vám nepovedal, máte vyhrané. Je mi aj ľúto p. Mažár, že som Vašu stránku nenašla skôr. Na chybách sa síce učíme, ale lepšie sa človeku učí na chybách iných.
    Pozdravujem,
    Bronislava z Nitry 🙂

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů