Pozrite si ZDARMA môj webinár

Ako získavať 10-tky klientov
zo sociálnych sietí bez otravovania ľudí

(a zarobiť si ako nikdy predtým)?

Experti radia: Vyhnite sa týmto chybám a vaše reklamy budú o veľa účinnejšie

Čo vás trápi najviac v súvislosti s reklamou?

Väčšine obchodníkov napadne, že do reklamy dávajú kopu peňazí, ale neprináša to veľa úžitku. Jednoducho, ako to spraviť, aby za menej peňazí získali viac zákazníkov?

V posledných rokoch sa z online reklamy stala hotová veda. Konkurencia je veľká, pravidlá sa neustále menia a nové trendy prichádzajú s každým novým dňom.

Obrátil som sa preto na 5 expertov a opýtal som sa ich 2 zaujímavé otázky, ktoré možno trápia aj vás:

  • Akú vážnu chybu robia podnikatelia vo svojej reklame na Facebooku (a ako ju napraviť)?
  • Ak by ste mali len 10€ na reklamu na Facebooku, ako by ste ich využili?

Pripravte sa na lavínu užitočných a praktických tipov, tu sú ich odpovede:


Michal Dedinský
, špecialista na Facebook reklamu a lektor seminára „Facebooková reklama pre začiatočníkov

„Najčastejšie sa stretávam s nevyhodnocovaním návratnosti investície, nesprávnym/neúplným zadefinovaním persóny a často im chýba strategický pohľad na komplexnú marketingovú stratégiu.

Každý podnikateľ by mal vedieť, koľko mu reklama z facebooku, ale aj z iného marketingového kanálu prinesie. Pokiaľ nemeria/nevyhodnocuje, nedokáže správne alokovať budget medzi jednotlivé kanály a pripravuje sa tak zbytočne o objednávky. Čiže merať, a ak s tým niekto nemá skúseností, treba vyhľadať služby odborníka.

Čo sa týka persón, vysvetlím to na jednoduchom príklade. Budem promovať prírúčku vo forme e-booku, vďaka ktorej si firmy urobia audit svojej vlastnej FB stránky. Vo všeobecnosti bude môj potenciálny zákazník, marketingový špecialista, no toho treba ešte rozdeliť na: majiteľ agentúry, marketingový manažér, social media konzultant a podobne. S každým potrebujeme komunikovať skrz reklamu inak. Odporúčam teda nahliadnuť do problematiky tvorby persón.

A nakoniec, niektoré firmy reklamu na Facebooku zabalia, pretože nie je pre nich na prvý pohľad zisková. A pritom v celku zisková je. Nepozerajú sa na to cez tzv. multichannel marketing. Zjednodušene povedané, zákazník môže prísť z facebooku, hneď nenakúpi, ale nakoniec sa vráti a urobí objednávku cez Google. Facebook nemusí byť vždy len na konci konverznej cesty zákazníka, aby sa nám vyplatil. V tomto prípade odporúčam teda sa viac zahĺbiť do analytiky a oboznámiť sa s pojmami ako atribučný model/asistované konverzie a podobne.“

„Čo sa týka budgetu 10 eur – vždy záleži, čo je cieľom kampane. Takže tu univerzálnu odpoveď človek nedostane. Keby predávam online kurz, minul by som ich na získanie leadov (kontaktov na potenciálnych zákazníkov) a následne s nimi pracoval v databáze. Keby vlastním e-shop, minul by som ho na dynamický remarketing, pretože má vysokú ROI. Zarobené peniaze by som následne investoval do kanálu, ktorý mi generuje objednávky s najvyššou ROI (ak sa teda bavíme, že tých 10 eur musí byť minutých na facebooku bez ohľadu na to, či sa jedná o kanál s najvyššou ROI). Je to však všetko veľmi zjednodušene povedané.

S takým malým budgetom by som takisto začal networkovať na instagrame (ale to aj s veľkým budgetom samozrejme). Našiel by som micro influencerov mojej niche, ktorí majú hlavne veľkú interakciu so svojim publikom. Zistil by som si, aké sú ich ciele, či majú aj oni nejaké vlastné produkty a podobne. Jednoduchšie sa tak nastavuje komunikačná línia a viete, ako máte daný rozhovor smerovať, aby ste ho dotiahli do úspešného konca. V prvom rade, im my musíme byť schopní a ochotní pomôcť (ak chcete promo vášho produktu „zadarmo“). Nikto si nebuduje desaťtisícové komunity preto, aby nám nežistne pomohol v prome toho nášho. Ako príklad, máte doplnky stravy a fitnesska, ktorú oslovíte, ponúka online couching v oblasti stravy. Tak tých 10 eur využijete na promo jej služieb v rámci vašej komunity. A urobíte pre ňu ešte ďaleko viac! Takto sa to dá v pohode vybatrovať. Možno obetujete viac času, ale to ROI takýchto vzťahov z DLHODOBÉHO hľadiska je obrovské. To, že majú dnes 10 000 followerov, neznamená, že o dva roky nemôžu mať 100 000. Preto sa na to treba pozerať z dlhodobého hľadiska a o tie vzťahy sa neustále starať a rozvíjať. 

Tých stratégií je naozaj veľa. Toto je problematika sama o sebe a dala by sa napísať na pár článkov. Takže niekedy nabudúce:).


Martin Holík
, Social Media Director, Diorama

„Najzávažnejšou chybou, ktorej sa podnikatelia dopúšťajú je, že sa snažia bez predchádzajúcich skúseností riešiť komunikáciu a reklamu na sociálnych sieťach sami. Dnes sa už jedná o tak komplexnú záležitosť, že sa na túto otázku nedá ani konkrétne odpovedať. Najmúdrejším krokom je zveriť správu social media kanálov do rúk odborníkov. Reklamné agentúry dnes majú špecializované oddelenia, ktoré sa venujú len tejto oblasti. Pri menších budgetoch je možné si nájsť šikovného freelancera.“

„Ak by som mal iba 10€ na reklamu na Facebooku, vychutnal by som si radšej lepší obed. Takáto investícia by sa dala prirovnať zahodeniu peňazí do koša. Pokiaľ chceme, aby reklama na Facebooku bola efektívna, musíme investovať rádovo niekoľkonásobok tejto sumy na pravidelnej báze, s individuálne určenou stratégiou pre každú značku.“


Viktória Murínová
, Social media specialist, Elite Solutions s.r.o. 

„Za jednu z chýb považujem nesledovanie si efektívnosti jednotlivých adov. Nasadenie nesprávnej reklamy je zbytočne drahé a nesplní účel. Za dôležité považujem sledovanie si štatistík. Treba si uvedomiť, aká je naša cieľovka (konzervatívna, hravá…) a aký máme cieľ (zvýšiť povedomie, dostaľ ľudí na web, predať produkt,…). Mnoho podnikateľov to nerobí, okrem iného. Preto odporúčam sledovať si efektivitu reklám a používať ten formát reklamy, ktorý potrebujeme.“

„Podporila by som nimi súťaž s dynamickým vizuálom. Súťaže idú stále dobre aj organicky, ľudí to baví a získate tak veľa nových ľudí na vašej page. Plus dynimický vizuál je pomerne lacný, takže aj s malým budgetom sa dá niečo vymyslieť. Samozrejme, idea súťaže musí byť pútavá, zaujímavá a nesmie porušovať pravidlá. Iste sa stretneme aj s opačnými názormi, že súťaže sú už out, no z vlastnej skúsenosti viem, že nie sú – ak obsahujú body, ktoré som už opísala vyššie.“ 


Marek Didák, Creative director, Hype

„S Facebookom pracujem v podstate od doby, keď prišiel na Slovensko. Za ten čas som sa stretol s množstvom firiem, ktoré sú na tomto kanále aktívne, nie vždy však využívajú jeho potenciál správnym spôsobom. Najčastejšou chybou, ktorá sa opakuje, je, že nechápu zmysel Facebooku vo svojej marketingovej stratégii a myslia si, že keď nasadia reklamu, začnú okamžite predávať.

Skúste sa na to pozrieť z pohľadu vašich zákazníkov – oni sa sem prišli odreagovať či „zabiť“ čas, vaša reklama ich absolútne nezaujíma. Teda, pokiaľ pre nich nemá pridanú hodnotu. Prispôsobte preto všetok obsah, ktorý produkujete, tomu, aby ste im dávali hodnotu a budovali s nimi vzťah. Facebook je len jedným z kanálov, ako im váš hodnotný obsah doručiť. Predaj je až druhoradá záležitosť, ktorá aj tak zväčša prebieha mimo prostredia Facebooku.“

Príklad scenára, ako to môže fungovať:

Na Facebooku zasiahnete potenciálneho zákazníka reklamou na obsah, ktorý máte na svojej webstránke – napr. blog ako ten, ktorý práve čítate. Keď v ňom čitateľ nájde pridanú hodnotu, vzbudzujete v ňom dôveryhodnosť. Následne mu prostredníctvom tzv. remarketingu ponúknete zvýhodnenú ponuku na produkt, ktorý súvisí s blogom, ktorý čítal. Takto je dosť pravdepodobné, že ponuku na produkt zobrazujete človeku, ktorý sa zaujíma o témy, ktoré váš produkt rieši (čítal predsa váš blog) a peniaze vynakladáte efektívnejším spôsobom.

Berte však tento príklad len ako veľmi zjednodušenú ukážku Facebook reklamy. Táto sociálna sieť sa rozrástla do extrémnych rozmerov a možností, ako na nej komunikovať svoju značku, je množstvo. Ak tu chcete byť úspešní, odporúčam pravidelne sledovať obsah o social media marketingu… 🙂

„Keby som mal rozpočet na propagáciu na Facebooku obmedzený na 10 eur na nejaké dlhšie obdobie (napríklad mesiac), maximálne by som sa zameral na kvalitu obsahu. Existujú totiž možnosti, ako sa dostať k cieľovej skupine aj bez toho, aby ste boli nútení za to platiť. Jedným zo spôsobov môže byť guest blogging, teda prispievanie článkami na médiá, ktoré majú rovnakú alebo podobnú cieľovú skupinu ako vy. Je to v podstate niečo podobné, ako robím v tejto chvíli, keď prispievam do článku na expertnapredaj.sk, vďaka čomu sa k vám moje myšlienky dostanú aj bez toho, aby som ich propagoval platenou formou na Facebooku.

Svojich 10€ by som potom použil na to, aby som plnil cieľ, ktorý mi prinesie reálne peniaze. Ak máte appku, tak je týmto cieľom reklama na jej inštaláciu, ak prevádzkujete eshop, tak je to predaj najpredávanejšieho produktu. Pri tak malom budgete, akým je 10€, sa totiž neoplatí naňho spoliehať. Je potrebné hľadať cestu inými spôsobmi – napríklad spomenutým guest bloggingom.“


Michal Wittgruber
, SEO & PPC specialist, Online Toro

Najčastejšia odpoveď, ktorú dostávame od ľudí, čo si spravujú kampane svojpomocne (či už ohľadom Google Adwords alebo Facebook ads) je: „Však dali sme do toho nejaké peniaze, ale nič to také neprinieslo.“ Potom sa pozrieme na ich kampane a je to celé zle nastavené, ak je to vôbec nastavené. Taktiež býva mylná predstava, že čím viac peňazí do toho vrazím, tým lepšie výsledky automaticky dosiahnem.

O kampane sa treba totiž pravidelne starať. Nie je to niečo, čo si raz zaplatím, pustím to a tým to pre mňa končí. Veľa ľudí pri nastavovaní kampane zabúda na to, kto je ich cieľovka. Veľakrát sa stane, že boostnu príspevok za 5€ na mužov a ženy na Slovensku a čakajú zázraky. Pritom Facebook alebo aj Google Analytics poskytujú kvalitné dáta o zákazníkoch či návštevníkoch, ako aj dobré možnosti cielenia. Základom je teda kvalitne zacielená reklama a následne jej vyhodnotenie. Čo mi to prinieslo alebo neprinieslo, aby som sa tým vedel riadiť do budúcna.

Tak pri každej kampani záleží, čo je jej cieľom, či idem budovať brand, získavať nových návštevníkov na web, robiť remarketing atď. Vzhľadom však na obmedzený rozpočet, by som si zobral zo svojho webu najčítanejší článok, ktorý má najlepšiu odozvu. Ten by som následne nastavil na moju cieľovú skupinu (vek, pohlavie, región, záujmy, vstupné zariadenie atď), vylúčil by som fanúšikov stránky a návštevníkov webu a rozdelil rozpočet na 3 dni. Cieľom by bolo priniesť nových a čo najrelevantnejších potenciálnych zákazníkov na web.“

Nerobte zbytočné chyby, ktoré vás oberajú o zákazníkov

Našli ste medzi spomínanými chybami aj tie svoje?

Nebojte sa, nie je to žiadna hanba.

Nikto z nás ako expert na reklamu z neba nespadol. Dôležité však je neprestať sa vzdelávať, pýtať sa, učiť sa nové veci…

Mnoho podnikateľov robí rovnaké chyby (o niektorých ste práve čítali) a oberajú sa tak o zákazníkov. Ale vy ich už robiť nemusíte. Stačí sa z nich poučiť.

Ako?

Najľahšie je spoľahnúť sa na rady expertov, ktorí sú v reklame ako doma. Malú ochutnávku týchto rád som vám naservíroval v tomto článku, ale omnoho viac pre vás ešte chystáme so špecialistom na Facebook reklamu, Michalom Dedinským.

Pre všetkých úspechu-chtivých podnikateľov a obchodníkov sme pripravili celodenný živý seminár Facebook reklama pre začiatočníkov.

Budete mať možnosť stretnúť sa naživo so skúsenými marketérmi, pýtať sa ich otázky a získať know-how z Facebook reklamy. Pozrite si, čo všetko sa tam naučíte, na tomto odkaze.

P.S.: Ktorá rada expertov v tomto článku vám otvorila oči (aspoň trochu)? 🙂 Napíšte mi o tom do komentárov!

Martin je tréner a mentor v oblasti inovatívneho predaja a online marketingu. Jeho cieľom je naučiť obchodníkov a podnikateľov využívať online marketing a moderné nástroje predaja vo svojej praxi. Je zástancom čestného a moderného predaja.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.