Píšte aj vy ako copywriter! Toto je tajomstvo neodolateľných textov

 

Písali ste niekedy predajnú stránku alebo reklamu pre svoj produkt?

Potom asi poznáte ten pocit.

Viete, že ten text musí byť perfektný. Chytľavý, pútavý a presvedčivý…

Ale keď si sadnete za počítač, ste bezradní.

„Čo tam mám napísať? Ako začať? Ako, dokelu, to tí copywriteri robia?

Už vás svojimi textami párkrát dostali.

Ani neviete, ako sa to stalo… V jednej chvíli ste klikali na reklamu a vzápätí niekomu dávali svoju e-mailovú adresu. Keď vy ste ten e-book proste museli mať!

Ako je možné, že niektoré texty na nás pôsobia takmer magicky​​​​​? „Donútia“ nás klikať, čítať a objednávať (a pritom si to ani neuvedomíme)?

​​​​​​​​​​​​​​Tajná prísada každého silného textu

Čo si myslíte, že potrebujete, aby ste sa stali top copywriterom?

Vrodený talent? Perfektnú gramatiku? Roky praxe?

Zle!

Všetko toto by vám k úspešnej kariére určite pomohlo. Ale nie je to to najdôležitejšie.

Tou tajnou prísadou je schopnosť čítať myšlienky ľudí. Inak známa ako empatia.

Napísať silný text znamená pozerať sa na svet očami svojho čitateľa (alebo zákazníka). Zabudnúť na to, čo chcete vy a myslieť na to, čo z toho bude mať onNielen mu rozumieť, ale snažiť sa cítiť to, čo prežíva a po čom túži. 

Je to jednoduché?

Nie.

(Aj keď v ďalšej časti vám ukážem presný postup, ktorý vám to trochu zjednoduší.)

Bude to stáť za to?

Jednoznačne áno.

Keď sa naučíte opísať problémy ľudí do najmenších detailov, budú vidieť, že im rozumiete. Budú mať pocit, že chápete, čo prežívajú a čo ich trápi. A dokonca sa budú cítiť, ako keby ste ich poznali osobne.

A keď raz uveria, že im skutočne rozumiete, budú vám veriť aj že máte​​ odpoveď na ich otázky a riešenie na ich problémy.

(Skúste sa vrátiť späť k predajnému textu, ktorý vás naposledy presvedčil niečo si kúpiť alebo vymeniť za e-mailovú adresu. Nemali ste vtedy pocit, že je to presne pre vás? Že je to presne to, čo potrebujete? Presne takto v texte účinkuje empatia.)

A okrem toho si vás ľudia lepšie zapamätajú, pretože na nich zanecháte dojem.

Naučila som sa, že ľudia zabudnú, čo si povedal, zabudnú, čo si urobil, ale nikdy nezabudnú, ako sa s tebou cítili. (Maya Angelou)

Ale aby ste mi verili, že som si to nevymyslel…

Copywriter Barry Feldman položil 27 známym copywriterom otázku: Čo je základnou ingredienciou každého dobrého textu? 17 z nich odpovedalo, že základom je empatia, porozumenie cieľovej skupine alebo vyvolanie emócií. 

Takže sa zdá, že ste práve odhalili skutočné tajomstvo neodolateľných textov. Gratulujem 🙂

Hmm, no dobre, Martin… Ale ja stále neviem, čo mám napísať do tej mojej reklamy.

Preto vám v ďalšej časti prezradím postup ako písať tak, aby sa do vás ľudia zamilovali.

3 jednoduché kroky ako čítať myšlienky

Ako používať jazyk vašich zákazníkov? Ako presne vedieť, čo máte napísať, keď si sadnete za počítač?

Odpovedzte si najskôr na tieto otázky a zvyšok pôjde oveľa ľahšie:

1.Kto je moja múza?

Tu by vám niekto iný začal vysvetľovať, čo je to persóna a že jej máte vymyslieť meno, povolanie, a ďalších 245 charakteristík.

Nechápte ma zle, nemám nič proti persónam. V marketingu sú veľmi, veľmi užitočné.

Ale je ťažké sa vcítiť do postavy, ktorú ste si práve vymysleli. Taká osoba môže prežívať čokoľvek, čo si zmyslíte. Veď nie je skutočná.

Ak sa chcete naučiť „čítať myšlienky“, nájdite radšej svoju múzu.

Spomeňte si na niekoho, koho poznáte, kto je presne tou osobou, ktorej chcete vo svojom biznise pomôcť. 

Hľadajte niekoho z rodiny, priateľov a známych, koho dobre poznáte. Ak je váš biznis naozaj špecifický a nikoho takého nepoznáte, spomeňte si aspoň na niekoho z vašich klientov. Ak ste sa s ním stretli osobne, možno si ho celkom dobre pamätáte.

Vezmite si papier a pero alebo notebook a napíšte si:

Osoba, na ktorú myslím, je: __________________ (doplňte meno)

Príklad:

Som výživová poradkyňa a pomáham ľuďom získať vytúženú postavu. Moja múza je moja kamarátka Dorotka, ktorá má nadváhu a neúspešne vyskúšala už všetky možné diéty. 

Som webdizajnér a vytváram prezentačné webstránky na mieru. Mojou múzou je brat Peter, malý podnikateľ, ktorý potrebuje moderný web, ktorý by prezentoval jeho služby.

 

Výborne, prvý krok ste zvládli. Ani to nebolelo, však? 🙂 Teraz však začne skutočná psychológia.

2. Na čo myslí o 2 v noci?

Aby nedošlo k nedorozumeniu, trošku to upresním:

Na čo myslí ___________ (doplňte meno), keď sa mu nedá zaspať, v súvislosti s ___________ (zameranie vášho biznisu) ?

Trochu zvláštna otázka, priznávam.

Jej cieľom je však zistiť, čo vášho cieľového zákazníka trápi, čoho sa bojí, z čoho je v strese… jednoducho, čo mu nedáva spávať.

Predstavte si, že leží o 2 v noci v posteli a prehadzuje sa zo strany na strany. Nemôže zaspať. Trápi ho niečo v súvislosti s vašim biznisom. Čo to je?

(Áno, určite si to zapíšte, aby ste to mali čierne na bielom. Alebo pokojne aj biele na čiernom.)

Príklad:

Na čo myslí Dorotka, keď sa jej nedá zaspať, v súvislosti s chudnutím?

  • Tá nová diéta vôbec nepomáha. Skôr naopak, cítim sa po nej hrozne nafúknutá.
  • Mám strašnú chuť na niečo dobré… Ale nemôžem sa ani dotknúť ničoho, čo mi chutí, lebo priberiem. Už to takto nevydržím.
  • Nemám si na kamarátkinu svadbu čo obliecť. V každých šatách vyzerám ako nafúknutý balón so širokými lýtkami. Tak proste nemôžem ísť medzi ľudí…
  • … 

​​​​​​​​​​​​​​Na čo myslí Peter, keď sa mu nedá zaspať, v súvislosti s webovou stránkou?

  • Potrebujem pre svoj biznis nový web, ale cenové ponuky z agentúr sú pre mňa príliš vysoké. Nemôžem si to teraz dovoliť. Mám sa zadĺžiť?
  • Bojím sa, že keď budem chcieť ušetriť a dám to spraviť nejakému začínajúcemu freelancerovi, tá webstránka bude odfláknutá a nebude vyzerať profesionálne. 
  • Asi budem potrebovať nejaký webhosting, či ako sa to volá… a doménu… Ale ja vôbec netuším, ako a kde si ich mám kúpiť a koľko to bude stáť.

 

Čím viac odpovedí si zapíšete, tým lepšie. Pri tých prvých sa naša predstavivosť len rozbieha, takže 10 a viac je už dobrý počet.

Tiež platí, že konkrétnejšie a detailnejšie odpovede sú zvyčajne tie najlepšie. Takže sa nebojte vašu fantáziu trochu odviazať 🙂

No a už vás čaká len posledný krok:

3. O čom sa mu sníva, keď konečne zaspí?

Rovnako ako predchádzajúca, aj táto divná otázka má hlbší zmysel.

Tu sa snažíme zistiť, po čom náš cieľový zákazník túži, aké sú jeho ciele a sny. 

A aby sme sa doňho vedeli lepšie vcítiť, môžeme si ho predstaviť, ako pokojne spí a usmieva sa, pretože sa mu sníva ten najkrajší sen…

Teraz si napíšte odpovede na otázku:

Čo sa ___________ (doplňte meno) sníva v súvislosti s ___________ (zameranie vášho biznisu)​​​​​​​ ?

Príklad:

Čo sa Dorotke sníva v súvislosti s chudnutím?

  • ​​​​​​​Kráča po pláži v bikinách s dokonalou postavou a všetci sa za ňou s obdivom otáčajú.
  • Príde do obchodu a každé šaty, čo si vyskúša, jej sadnú ako uliate. Vyzerá v nich úplne fantasticky.
  • Je na obede s kamarátkami a objedná si, na čo má chuť. A ešte si dá po obede aj zákusok. 

Čo sa Petrovi sníva v súvislosti s webovou stránkou?

  • ​​​​​​​Má novú, modernú webstránku, ktorá vyzerá presne podľa jeho predstáv.
  • Jeho zákazníci ho vedia rýchlo nájsť na internete a objednávky sa mu len tak hrnú.
  • Našiel niekoho, kto mu urobí profesionálny web na mieru za výbornú cenu a ešte aj vybaví všetko okolo, ako webhosting, doménu…

 

Viem, že to nejde vždy ľahko, ale skúste vymyslieť zas aspoň 10 odpovedí. (Neskôr si za to poďakujete.)

Už len trochu zamiešať… a text je hotový!

Možno máte pocit, že ste zatiaľ nenapísali ani mäkké f z vášho predajného textu či článku. Že tú najťažšiu robotu máte stále len pred sebou.

Ale pravda je taká, že ak ste si naozaj poctivo vypracovali predchádzajúce cvičenia, väčšinu textu (a práce) už máte hotovú!

Už svojmu cieľovému zákazníkovi rozumiete, takže môžete písať, ako keby ste sa rozprávali len s ním. Môžete mu ukázať, že viete, ako sa cíti a čo prežíva. A že práve preňho máte riešenie jeho problému.

Takže teraz len vaše odpovede treba trochu pozliepať dokopy a váš text bude silnejší ako ranná káva a neodolateľnejší ako zákusok po obede.

Napríklad takto:

Aj vy už toho máte dosť?

  • Skúšate jednu diétu za druhou, ale nevidíte žiadne výsledky
  • Zakazujete si svoje obľúbené jedlá a ak náhodou neodoláte, máte výčitky
  • Nech si oblečiete čokoľvek, necítite sa v tom dobre

Začnite si konečne užívať život naplno s kurzom Perfektná postava. Chudnutie nikdy nebolo také zábavné! V tomto kurze sa naučíte, ako sa zbaviť prebytočných kíl a pritom​​​​​​​ jesť to, čo vám chutí.​​​​​​​

Predstavte si, aké by to bolo, keby ste mali postavu, po akej ste vždy túžili. Keby sa za vami muži otáčali a ženy by vám závideli. Keby ste aj v teplákoch cítili príťažlivo a sexi. 

Teraz to máte na dosah ruky. Prihláste sa do kurzu Perfektná postava ešte dnes! 

——————————————————————————————————————————-

Potrebujete profesionálnu webstránku, ale cenové ponuky z agentúr sa vám zdajú príliš vysoké? 

Robím prezentačné weby pre malých podnikateľov už 5 rokov. Vytvorím vám moderný web na mieru, ktorý si vaši zákazníci zamilujú. A to za skvelú cenu (aj s doménou a webhostingom na 1 rok). 

Povedzte mi, čo potrebujete a ako vám môžem pomôcť na meno@webdizajner.sk

 

Stačilo len trochu zamiešať odpovede na predchádzajúce otázky a tieto reklamy boli hotové. Nič zložité. A teraz ste na rady vy!

Ťahák: Zopár chytľavých viet na rozbeh

Poznám to.

Najťažšie je vždy začať.

Ale našťastie v copywritingu často existuje nejaká skratka. Niečo, čo sa dá beztrestne okopírovať.

18 fráz, ktoré môžete použiť na začiatku (alebo kdekoľvek inde) vo vašom texte, aby sa ihneď stal empatickejší (rozumej chytľavejší a neodolateľnejší):

Aj vy ste vždy chceli vedieť… ?

Takže vy by ste chceli… ?

Stalo sa už aj vám, že… ?

Znie vám to povedome?

Čo ak by ste mohli… ?

Aj vy neznášate… ?

Ste unavení z toho, že… ?

Nebolo by skvelé, keby… ?

Predstavte si, aké by to bolo, keby…

Na chvíľu si predstavte…

Len si to predstavte.

Bojíte sa / trápite sa, že…

Snívate o…

Skúsili ste už všetko, ale…

Viem, čo si myslíte. 

Nechajte ma hádať.

Priznajte si to. 

Možno máte pocit, že… 

Ak toto všetko aplikujete do praxe…

… tak ušetríte (alebo zarobíte) veľmi veľa €. (Naozaj, až sa divím, že som vám to prezradil zadarmo.)

Možno nebude vždy ľahké dostať sa niekomu do hlavy. A už vôbec sa vám nebude chcieť vymýšľať 20 odpovedí na tie divné otázky.

Ale potom vaše texty nikdy nebudú také silné a také neodolateľné, ako by mohli byť. (Opýtajte sa hociktorého dobrého copywritera. Každý vám povie, že toto cvičenie je alfa a omega každého kvalitného predajného textu.)

Preto vás vyzývam, aby ste si nabudúce pred písaním textu najskôr odpovedali na tieto otázky. Bude to tých najlepšie strávených 10 minút písania.

P.S.: Skúste občas sledovať reklamy, predajné texty a články a hľadať v nich takéto čítanie myšlienok alebo empatiu. Budete prekvapení, kde všade ju nájdete. Niekoľko krát dokonca aj v tomto článku 🙂

P.P.S.: Pomohol vám článok? Dozvedeli ste sa niečo nové? Čo sa vám najviac páčilo? Dajte mi vedieť v komentároch, som naozaj zvedavý!

[facebookShare][linkedInShare]

Komentáre
  1. Stanislav píše:

    Martin ďakujem za výborný článok. Veľmi dobré podnety.

  2. Pavel píše:

    Perfektní Martine. Moc Vám děkuji. Přesně tento problém momentálně řeším. Velice jste mi pomohl. Ještě jednou děkuji 😉

  3. Petr píše:

    To o nespaní a snívaní j e fantastické. Robíme v pomoci ľuďom s veľkými problémami. Viem si predstaviť, čo ich trápi a o čom snívajú. To, že som niečo také zažil nestačí. Hovoril som za seba. Hovorenie k múze, zaujímavé, ako sa naladiť na skutočnú pomoc druhému. Ďakujem. Idem to vyskúšať.

  4. Alena Breinerova píše:

    Martin(ko), prepac,, ze tak familiarne,…kazdy den mi posielas myslienku…
    Clanok bol vybotny, dakujem..
    …zdravi Ta …odberatelka;-) Alenka
    Ps: Mojsyn je Martin… Bude nat o tyzden..
    31..

    🙂

  5. Martin píše:

    Vďaka. Inšpirujúce.

  6. Michal píše:

    Martin, predavat konkretne produkty je urcite fajn a da sa to aspon predstavit, co clovek kupuje, aj ked je to len ebook. Ja skor zapasim s tym, ako opisat vylet ci zajazd, ktory je vzdy len nehmotnou predstavou ludi. Da sa to aj inak ako uvidite, pozrieme si, prejdeme sa okolo najznamejsieho domu..atd? Mas nejaky tip, ako spravit kazdy z vyletov iny a predsa jedinecny?
    Mam pocit, ze pri takejto abstraktnej forme neviem dobre vyuzit metodu copywritingu.

    • Peter Čelko píše:

      Ahoj Michal,

      ideš na to dobre, ja by som ešte pridal aj pocity k tomu:

      – Dokonale zrelaxujete a oddýchnete si po náročnej práci, ktorá vás celý rok vyčerpáva (aspoň na týždeň nebudete musieť myslieť na šéfa, všetky povinnosti a deadliny)

      – Zahreje vás pri srdci a budete hrdí, že vidíte vaše deti smiať sa a šantiť sa v mori (konečne na nich máte čas) – ej, ale za ten rok vyrástli, že?

      – S úsmevom na tvári vstanete vďaka slnečným lúčom, ktoré vás jemne pohladia po tvári a pobozkáte na líce vašu ženu … no nie je to oveľa lepšie, ako keď dostanete každé ráno „facku“ od budíka (ktorý odložíte najmenej 3X)?

      – Zažijete dobrodružstvo, aké ste ešte nezažili. Pri našom divokom splave Nílu sa budete cítiť ako Indiana Jones, keď ho naháňala banda divochov a už už mal na mále…

      A tak ďalej a tak ďalej 🙂

      Dúfam, že som ti aspoň kus pomohol.

      Dáva ti to takto zmysel?

  7. Kristína píše:

    Vďaka za skvelé tipy

  8. marie píše:

    Děkuji za Váš rozbor k přístupu myšlení zákazníka. Hned zkusím podle návodu udělat inzerát. Zní to fantasticky.

  9. Eliska píše:

    Naozaj výborný článok, tá empatia, je presne to, čo potrebujem riešiť voči mojim čitateľkám. Nepísať len o tom, čo chcem ja, ale cítiť, čo chcú ony. Vedela som to aplikovať kedysi v obchode a zabudla som, že však to je to isté i pri písaní blogu:)

  10. Barbora píše:

    Výborný článok. Ďakujem veľmi pekne. Začínam s podnikaním a určite to využijem.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *