Porušujete týchto 5 málo známych pravidiel aj vy? Dajte si pozor!

Facebook porušovanie svojich pravidiel neberie na ľahkú váhu. A pre vinníkov má pripravené tresty, ktoré nie sú vždy príjemné.

Ak pravidlá porušíte len raz, pri konkrétnom príspevku alebo reklame, Facebook vám ich môže odstrániť.

Po opakovanom porušovaní trest pritvrdí a môže vám obmedziť možnosť pridávať príspevky na niekoľko hodín či dní.

Tých, ktorí sa nepoučia, jednoducho zo svojej komunity vylúči – odstráni profil alebo fanpage. Čo by mohla byť naozaj veľká škoda, ak máte úspešnú fanpage s tisíckami fanúšikov. (Napríklad viem o tom, že Facebook zrušil publikovanie stránky s 28 000 fanúšikmi, pretože systematicky porušovala autorské práva iných ľudí.)

Moja rada preto znie: Dávajte si pozor a dodržiavajte pravidlá hry.

To je skvelá rada,” šomrete si možno popod nos, “ale kto má čas študovať si tých 4865 riadkov Facebook-ových pravidiel?

Máte pravdu. Preto som to urobil za vás. Tu je výber toho najdôležitejšieho:

1. Nesprávne využívanie reakcií na hlasovanie

Niektorí ich milujú, iným lezú na nervy – emotikony ako reakcia na príspevok.

Nebolo to tak dávno, čo ich Facebook zaviedol do praxe. Podnikaví ľudia zareagovali rýchlo a urobili si z nich hlasovacie lístky. A (ne)prekvapivo to zafungovalo a ľudia začali hlasovať ostošesť.

Facebook na svojej stránke ale hovorí, že “je dôležité používať Reakcie na Facebooku takým spôsobom, na ktorý boli pôvodne určené – ako rýchly a jednoduchý spôsob na vyjadrenie toho, ako sa cítite.

A preto je takéto používanie reakcií zakázané:

vyuzivanie reakcii na hlasovanie

Príklad nesprávneho použitia reakcií na hlasovanie.

Ako ich teda používať správne? Čo áno a čo už nie?

Nie

  • Nespájajte emotikony reakcií s niečím, čo nezodpovedá ich emocionálnemu významu. (Napr. “Hlasujte “Štve ma to”, ak sa vám páči zlaté mačiatko.”)
  • Nerobte reakcie najvýraznejšími alebo najvýznamnejšími prvkami vašich obrázkov.
  • Nepoužívajte reakcie na hlasovanie v anketách v živom videu, kde celé video pozostáva len zo statických alebo dookola sa opakujúcich obrázkov.

Áno

  • Môžete použiť reakcie na hlasovanie, ak nimi ľudia vyjadria svoje pocity (Napr. “Ak vám je to ľúto, hlasujte “Je mi to ľúto”.”)
  • Môžete vyzvať ľudí na hlasovanie aj počas živého videa, ale len v prípade, že je to naozaj živé video a nie statický obrázok.

Ak by ste chceli spustiť anketu na Facebooku bez použitia reakcií ako hlasovacích možností, môžete použiť externú aplikáciu. Alebo, v prípade skupiny na Facebooku, využiť možnosť Anketa.

Stratégie úspešných fanpage

2. Používanie podmienky v súťaži “Zdieľaj príspevok”

Ďalšou bežnou praxou stránok na Facebooku sú súťaže. Ale nie vždy sú ich pravidlá a podmienky s kostolným (rozumej Facebook-ovým) poriadkom.

Napríklad, táto súťaž porušuje pravidlá, pretože podmienkou je zdieľať príspevok.

nespravne podmienky v sutazi

Táto súťaž obsahuje podmienku, ktorá je zakázaná.

Ako teda robiť súťaže “legálne”? (Oficiálne pravidlá nájdete tu).

Nie

  • Nemôžete usporiadať súťaž na svojom osobnom profile.
  • Zaradenie do súťaže nemôže byť podmienené zdieľaním súťaže na osobnej časovej osi alebo s priateľmi. Nič, čo zahŕňa osobnú časovú os alebo priateľov, nie je dovolené (napr. aj označovanie priateľov v príspevku).

Áno

  • Môžete usporiadať súťaž na vašej fanpage.
  • Môžete žiadať od účastníkov súťaže, aby komentovali príspevok alebo ho označili “Páči sa mi to”.
  • Môžete tiež žiadať, aby vám napísali na nástenku vašej fanpage alebo do súkromnej správy.

3. Nesprávne meno vášho osobného profilu

Mnoho ľudí používa osobný profil na biznis a budujú tak svoju značku. (Stavím sa, že ste už videli niekoho s menom à la “Nechty Iveta”.)

Väčšina z nich však netuší, že sa to nesmie!


Oficiálne pravidlá nájdete tu, ja vám ich zhrniem:

Nie

  • Vaše meno nesmie obsahovať čísla, symboly, interpunkciu, opakujúce sa znaky…
  • Nemôžete v mene používať slová ani slovné spojenia (a už vôbec nie tie dvojzmyselné a nevhodné).
  • Vaše meno nesmie obsahovať názov firmy, organizácie a pod.
  • Vaše meno sa nemá líšiť od toho, ktoré sa uvádza vo vašom doklade totožnosti.
  • Nesmiete predstierať identitu niekoho iného.

Áno

  • Môžete použiť prezývku ako prvé alebo stredné meno v tom prípade, ak ide o variant vášho skutočného mena (napríklad Robo namiesto Róbert).
  • Vo svojom profile si môžete uviesť aj ďalšie meno (napríklad rodné priezvisko, prezývku, pseudonym…). Ako na to, sa dozviete tu.

Máte už osobný profil, ktorý využívate na biznis? Nič sa nedeje, môžete si ho previesť na stránku a o nič tak neprídete. Tu zistíte, ako na to.

4. Porušovanie autorských práv

Vážne na toto treba zákaz od Facebooku? Je hádam samozrejmé, že kradnúť ostatným ich diela sa nemá. A predsa…

Ľudia v túžbe po dobrom obsahu sťahujú videá z Youtube, obrázky z Googlu a grafiky z Facebooku, len aby ich vzápätí zverejnili na svojej stránke, pod svojím menom. Čerešničkou na torte je, ak ešte aj orežú cudzie logo. A niektorí si dokonca myslia, že je to v poriadku.

Nie, nie je.

Ten profesionálny fotograf tvrdo pracoval a investoval veľké peniaze do svojho vybavenia, aby urobil tie krásne fotky. A to video z Youtube musel niekto dlhé hodiny natáčať, strihať a upravovať, aby ho mohol hrdo zverejniť.

Ak chcete mať aj vy také videá a obrázky, budete si ich musieť kúpiť alebo poctivo vytvoriť. Rovnako ako tí, od ktorých ich chcete ukradnúť.

Nie

  • Nezdieľajte obrázky a videá, ktoré vytvoril niekto iný, ak nemáte jeho súhlas.(zdieľať môžete len pomocou tlačítka „zdieľať)
  • Ak zdieľate cudzí obsah, nestačí iba uviesť autora. Musíte mať jeho súhlas.
  • Nezdieľajte cudzí obsah ani vtedy, ak ho nechcete použiť na komerčné účely. Autorské práva porušíte aj tak.
  • Ak je niečo zadarmo na stiahnutie, ešte to neznamená, že to môžete použiť kdekoľvek a za akýchkoľvek okolností. Vždy si pozrite licenciu.

Áno

  • Používajte fotky a videá s licenciou, ktorá dovoľuje použiť obsah na komerčné účely.
  • Ak si nie ste istí, vždy si vypýtajte súhlas autora.
  • Autorské práva neporušíte, ak použijete obsah primeraným spôsobom. Čo to znamená, vám Facebook vysvetlí na tejto stránke.

Viac sa o autorských právach dozviete v oficiálnej nápovede Facebooku.

Pre tých, ktorí sa teraz polepšili a chcú používať len “legálne” obrázky: Super zdroje takýchto fotiek nájdete v tomto článku na mojom blogu.

zdroje obrazkov zadarmo

Medzi zdroj kvalitných fotografií zadarmo patrí aj Pexels.

5. Porušovanie pravidiel reklamy

Reklama na Facebooku = skvelý spôsob, ako získať nové kontakty, zvýšiť predaje a ukázať sa na oči tisícom užívateľov. Také výsledky ako tu za 5€/denne inde len ťažko dosiahnete.

Preto by bola škoda, ak by vám ju neschválili alebo odstránili len kvôli tomu, že porušuje pravidlá. Tu je návod, ako to urobiť správne:

Nie

  • Nepoukazujte na vlastnosti alebo charakteristiky cieľovej skupiny. (Napr. „Si mladá energická žena, ktorá sa rada pekne oblieka?“ Namiesto toho môžete použiť: „Hľadáte štýlové dámske oblečenie za dostupnú cenu?“)
  • Reklama nesmie smerovať na
    • nefunkčnú stránku
    • stránky vo formáte PDF alebo JPEG súborov
    • stránky, ktoré nezodpovedajú produktu alebo službe propagovanej v reklame
    • stránky, ktoré začnú automaticky sťahovať súbory do počítača
    • stránky, ktoré vyžadujú stiahnutie ďalšieho softvéru pre prístup k obsahu stránky
    • stránky s nizkym skóre dôveryhodného webu (Web of Trust)
    • uzavreté alebo tajné Facebook skupiny
    • stránku www.facebook.com
    • stránky, ktoré obsahujú minimálny pôvodný obsah a zároveň veľa reklamy a iných rušivých prvkov

Táto stránka nemá žiadny pôvodný obsah a slúži iba ako reklama tretím stranám.

  • Nesmiete používať
    • vulgárne výrazy
    • nesprávne používanie čisel a znakov (Uše3 p€niaz€)
    • nadmerné množstvo symbolov, znakov, interpunkcie a veľkých písmen (♧ ♥ ♡ ♢ ♢ Kúpte TERAZ ♔ ♕ ♚ ♛)
  • Neskomoľte názov Facebooku
    • začiatočné písmeno píšte veľké – Facebook
    • neskracujte ho
    • netvorte z neho sloveso ani množné číslo
    • v obrázku naň použite rovnaký font ako na vedľajšie slová
    • v obrázku použite správne logo
    • v obrázku nepoužívajte namiesto slova Facebook logo Facebooku
  • Nepoužívajte nepravdivý, zavádzajúci obsah (napr. „3 neuveriteľné tipy, vďaka ktorým schudnete 10 kíl za jeden týždeň“ alebo „Zhodnotenie peňazí až 50 % ročne!“)Ak chcete propagovať svoje MLM podnikanie ako skvelú príležitosť na privyrobenie, musíte tento obchodný model detailne vysvetliť priamo v reklame. Nemôžete ho propagovať ako obrovskú príležitosť za minimálnu investíciu.
    • Reklamy nesmú obsahovať obrázky „pred a po“.
      obrazok pred a po

      Obrázok „pred“ a „po“ nemôžete v reklame použiť.

  • Nepoužívajte nevhodné obrázky
    • Nevyvolávajte negatívne pocity (Napr. reklama na chudnutie nemôže obsahovať obrázok človeka, ktorý sa snaží zapnúť malé nohavice. Namiesto toho môžete použiť obrázok zdravého jedla alebo šťastných športujúcich ľudí.)
    • Reklamy nesmú obsahovať obsah pre dospelých. (Napr. zobrazovanie nahoty, vyobrazenie ľudí v explicitných či sugestívnych postaveniach alebo činnosti, ktoré sú príliš sugestívne alebo sexuálne provokatívne.)
zakazane obrazky v reklame

Zdroj: Facebook. Reklamy s takýmto obsahom porušujú pravidlá Facebooku.

    • Reklamy nesmú obsahovať šokujúci, senzačný, neúctivý alebo príliš násilný obsah. (Napr. nehoda áut, namierená zbraň.)
  • Necieľte pod 18+ s reklamou na
    • prírodné doplnky výživy
    • antikoncepčné výrobky
  • Nepropagujte bez písomného súhlasu
    • online zoznamky
    • internetové hazardné hry, bingo, kasíno, poker
    • online a offline lekárne
  • Nepropagujte vôbec
    • kontroverzné politické či sociálne problémy
    • špionážnu techniku
    • nelegálne produkty
    • drogy, vodné fajky, klasické a elektronické cigarety
    • nebezpečné výživové doplnky
    • zbrane, muníciu, ohňostroje, výbušniny obranné spreje
    • mikropôžičky

Áno

  • asi všetko ostatné 🙂

Presné pravidlá pre reklamy nájdete v nápovede na Facebooku.

Naše mamy mali pravdu: podvádzať sa nevypláca!

Naozaj, nerobte to. Jednak vás môže stihnúť trest. A potom, chceli by ste pred vašimi potenciálnymi klientami vyzerať ako podvodník?

A zabudnite tiež na výhovorku: “On to tak robí, prečo ja nemôžem?!” Neobstáli ste s ňou pred rodičmi, a určite s ňou neobstojíte ani pred Facebookom.

Áno, veľa obchodníkov na svojich stránkach pravidlá porušuje. Nebuďte ako oni. Možno len nevedia, že to, čo robia, je nesprávne. Ak niekoho takého poznáte, pošlite mu odkaz na tento článok 🙂

P.S.: Dozvedeli ste sa o nejakom pravidle, o ktorom ste doteraz nevedeli? Napíšte mi do komentárov.

Stratégie úspešných fanpage

Stratégie úspešných fanpage